يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403 | Sunday 19th of May 2024
۰۷:۵۸
تغذیه - کد خبر : 10172
پنجشنبه، ۲۰ خرداد، ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰

یک انگل خطرناک در شیر خام چهار استان کشف شد

یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های تک‌یاخته‌ای مشترک بین انسان و دام «توکسوپلاسموزیس» است که ممکن است از طریق تماس با حیوان آلوده، مصرف مواد غذایی آلوده و انتقال مادر به جنین به افراد منتقل شود

یک انگل خطرناک در شیر خام چهار استان کشف شد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، پژوهشگران با انجام یک مطالعه وجود انگل "توکسوپلاسما گوندی" را در شیر خام چهار استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، فارس و خوزستان بررسی کردند.

یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های تک‌یاخته‌ای مشترک بین انسان و دام «توکسوپلاسموزیس» است که ممکن است از طریق تماس با حیوان آلوده، مصرف مواد غذایی آلوده و انتقال مادر به جنین به افراد منتقل شود. این بیماری برای زنان باردار و افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند، به عنوان یک خطر جدی محسوب می‌شود.

عامل ایجاد کننده این بیماری یک انگل به نام توکسوپلاسما گوندی است که حیوانات خون‌گرم مثل انسان را به دنبال تماس با گربه‌سانان (به خصوص گربه) آلوده می‌کند. این انگل می‌تواند در داخل مدفوع گربه‌سانان به مدت طولانی تحت شرایط مناسب محیطی، زنده بماند. همچنین علاوه بر گربه، انسان ممکن است توسط سگ‌های خانگی که با مدفوع گربه در تماس هستند نیز آلوده شود.

در طی مطالعات اخیر دانشمندان  وجود این انگل را در شیر بز و گوسفند نشان داده‌اند. آلودگی شیر خام و فرآورده‌های لبنی سنتی به این انگل می‌تواند به شکل مستقیم از حیوانات آلوده صورت گیرد و یا این‌که به علت عدم رعایت اصول بهداشتی در طول فرآیند شیردوشی، حمل‌ونقل، نگهداری و آلودگی متقاطع ایجاد شود.

در پژوهش‌های انجام شده در چهار استان ایران (اصفهان، چهارمحال و بختیاری، فارس و خوزستان) میزان شیوع توکسوپلاسما گوندی را در شیر نشخوارکنندگان بررسی کردند. برای انجام این مطالعه از زمستان ۱۳۹۵ تا زمستان ۱۳۹۶ مجموعاً ۴۴۰ نمونه شیر خام؛ شامل ۱۰۰ نمونه شیر گاو، ۱۰۰ نمونه شیر گوسفند، ٨٠ نمونه شیر بز، ۷۰ نمونه شیر گاو میش و ۹۰ نمونه شیر شتر، به صورت تصادفی جمع‌آوری شد و از نظر وجود انگل توکسوپلاسما گوندی، مورد بررسی قرار گرفت.

در طی بررسی‌های انجام شده مشخص شد که  از مجموع ۴۴۰ نمونه شیرها، ۲۶ نمونه یا حدود شش درصد، به این تک‌یاخته آلوده بودند. همچنین بالاترین میزان آلودگی به ترتیب در نمونه‌های شیر گوسفند (هشت درصد) و پس از آن در شیر بز (۷.۵ درصد)، شیر گاو (پنج درصد)، شیر شتر (۴.۴۴ درصد) و شیر گاومیش (۴.۲۸ درصد) مشاهده شد.

به گفته پژوهشگران این مطالعه؛ یافته‌های این مطالعه نشان داد که شیر خام به خصوص شیر گوسفند و بز از عوامل مهم انتقال توکسوپلاسما گوندی به انسان است. به همین دلیل کنترل ورود گربه و گربه‌سانان به مزارع پرورش دام‌های اهلی جهت پیشگیری از آلودگی اولیه و رعایت اصول بهداشتی در طول مراحل مختلف شیردوشی، حمل‌ونقل، نگهداری فرآورده‌های لبنی جهت کاهش آلودگی ثانویه شیر وفرآورده‌های لبنی به از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

همچنین مطالعات نشان داده که میزان آلودگی به ترتیب در فصل زمستان، پاییز و در بهار بیشتر بوده است.

محققان معتقدند: از آن‌جایی‌که شیر و فرآورده‌های لبنی از مهم‌ترین اقلام غذایی سبد خانوارها خصوصاً کودکان، زنان باردار و شیرده است و این افراد مهم‌ترین گروه‌های در معرض خطر ابتلا به توکسوپلاسما گوندی هستند، جلوگیری از آلودگی متقاطع و سالم‌سازی شیر قبل از مصرف جهت کاهش احتمال آلودگی امری کاملاً ضروری است.

آلودگی به توکسوپلاسما گوندی در برخی افراد اهمیت دارد مثل خانم‌های باردار که می‌تواند باعث سقط یا عقب ماندگی جنین شود.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تغذیه
پربیننده‌ترین اخبار تغذیه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!