يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403 | Sunday 19th of May 2024
۱۰:۵۵
اقتصاد و انرژی - کد خبر : 17159
يكشنبه، ۰۹ بهمن، ۱۴۰۱ - ۹:۰۰

کاهش ارزش پول ملی به نفع چه کشورهایی و به زیان چه کشورهایی می تواند باشد؟

کاهش ارزش پول ملی بستگی به سیاست های اقتصادی هر کشوری دارد. و باید دید که ان کشور در مقابله با بحرانی های اقتصادی چه واکنشی از خود نشان می دهد.

کاهش ارزش پول ملی به نفع چه کشورهایی و به زیان چه کشورهایی می تواند باشد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، اگر اقتصاد یک کشور صادرات محور باشد کاهش ارزش پول ملی می تواند به صرفه باشد چرا که می تواند قیمت تمام شده کالا را در بازارهای جهانی کاهش و رقابت پذیری را افزایش دهد.

 

قطعا برای کشوری مانند چین که اقتصاد آن بر مبنای صادرات تعریف شده، کاهش ارزش پول ملی سیاست درستی است اما برای کشورهایی با تراز تجاری منفی و واردات محور نمی تواند، نسخه شفا بخش باشد.

 

شاید این موضوع مطرح شود که با کاهش ارزش پول در برابر دلار، تولیدات داخل در برابر کالاهای خارجی به صرفه باشند اما موضوع این است که اگر هزینه واردات افزایش یابد، قیمت مواد اولیه که معمولا وارداتی است هم بالا می رود در نتیجه کالای تولید داخل هم که با مواد اولیه خارجی ساخته می شود، گران خواهد شد.

 

یادمان نرود که ۷۰ درصد واردات ایران شامل کالاهای نیمه آماده می شود، اگر هزینه واردات را بالا ببریم کالای تولید داخل هم که از طریق مواد اولیه وارداتی ساخته می شود ، افزایش قیمت پیدا می کند.

 

 به بیان ساده تر می توانیم بگوییم که کاهش ارزش پول ملی برای ما که تقریبا هیچ کالای تولیدی برای عرضه به همه ی جهان نداریم و حتی یک برند مشهور را برای صادر کردن نداریم و از سوی دیگر مجبور به واردات بسیاری از کالاهای اساسی و نیازهای روزمره خود هستیم، نه تنها کمترین نفعی ندارد بلکه به تورم افسارگسیخته و فشار اقتصادی چندین برابری بر جامعه منجر خواهد شد که کمر اقتصاد هر کشوری را خم می کند.

 

 زمانی سیاست کاهش ارزش پول ملی به نفع اقتصاد خواهد بود که حجم زیادی از ارزآوری از طریق صادرات غیر نفتی یعنی کالاهای تولید شده به دست خودمان باشد... 

 

 این در حالی است که وضعیت ما دقیقا برعکس است و ما بیشترین حجم ارزآوری را از راه صادر کردن منابع خام مانند نفت و سنگ معدن و شمش بسیاری از فلزات و ... داریم و صادرات کالای ساخت ما به دنیا خیلی خیلی ناچیز است و هیچ کالای سودآور و باثباتی برای عرضه به جهان نداریم.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد و انرژی
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد و انرژی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!