يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403 | Sunday 19th of May 2024
۱۲:۱۲
فرهنگ عمومی - کد خبر : 10914
سه شنبه، ۲۲ تير، ۱۴۰۰ - ۷:۰۰

همفکری برای کم کردن تنش بین کشورهای حوزه نوروز

در زمینه نوروز، اختلافات زیادی بین کشورهای مدعی پیش آمده، که ثبت میراث فرهنگی در یونسکو را تحت تأثیر قرار داده است.

همفکری برای کم کردن تنش بین کشورهای حوزه نوروز

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، انجمن فرهنگی افراز که دارای مقام مشورتی در حوزه فرهنگ از شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد می باشد، در پاسخ به فراخوان سازمان ملل متحد من باب پیشنهادها یا اقدام‌های انجام‌شده در حوزه‌ توسعه پایدار، در بیانیه‌ای موضوع لزوم همکاری کارگروه‌های ثبت میراث معنوی جهانی این کشورها با یکدیگر را پیشنهاد داد تا از رقابت‌های زائد و تنش‌ها کاسته شود و نزدیکی بیشتری میان مردمان منطقه غرب آسیا شکل گیرد. آن‌ها در این بیانیه درخواست کرده‌اند میراث معنویِ گستره فرهنگی نوروز در کنار یکدیگر برای ثبت جهانی ارائه داده شود.

در این بیانیه که به فارسی نیز ترجمه‌ شده و در کتابچه‌ مجموعه‌بیانیه‌های انجمن‌های مردم‌نهاد دارای مقام مشورتی شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد که از سراسر دنیا منتشر شده، آمده است: از نظر تاریخی، فرهنگِ زاده‌شده به دستِ تمدن بشری پنج‌هزارساله غرب آسیا، ایده‌پرداز جشن نوروز شد.

نوروز که ریشه در تاریخ و احترام به شکوفایی و نیرومندی طبیعت دارد و بیانگر خردمندی بنیان گذارانش است. بیست‌وپنج قرن پس از آن، در همین قلمرو، کوروش بزرگ نقطه‌ عطفی در تاریخ تمدن بشر پدید آورد، به‌طوری‌که بیانیه‌ وی «استوانه‌ کورش» را می‌توان به‌عنوان نخستین منشور حقوق بشر تلقی کرد. دولتی که او پایه‌گذاری کرد به عنوان نخستین دولت فراقومی و توسعه‌گرای تاریخ، بر پایه‌ مدارای مذهبی، صلح و «وحدت در عین کثرت» بنا شد.

بهره‌گیری درست از میراث مشترک فرهنگی می‌تواند به قدرتمندتر کردن ابزار همگرایی و برقراری گفت‌وگوی سازنده میان کشورهایی که پیشینه تمدنی و فرهنگی مشترکی دارند بدل شود.

متأسفانه در همین منطقه و بر خلاف پیام انسانی و محیط زیستیِ نوروز، درگیری‌های قابل‌توجهی در سال‌های گذشته رخ داد. پیامدهای به‌جامانده از آن، ثبت میراث فرهنگی در یونسکو را به‌گونه‌ای تحت تأثیر قرار داده است تا جایی که گاهی دست‌مایه بروز اختلاف بین کشورها می‌شود

بدیهی است این کارگروه نمایندگی مجموع سهمیه کشورهای عضو در این حوزه را خواهد داشت. به باور ما، اصل قرار دادن فرهنگ مشترک به جای مرزهای سیاسی در مواردی این‌چنین، که آشکارا فرهنگی هستند، سبب همگرایی بیشتر در منطقه می شود؛ چرا که جدا کردن عناصر تاریخی و فرهنگی از پیکره تمدنی که به آن وابسته‌اند نه تنها هویت و معنای آن‌ها را از بین می‌برد، بلکه ممکن است ارتباط دوستانه ملت‌ها را تحت تأثیر خود قرار دهد. امید که این همکاری فرهنگی سبب جدی‌تر شدن روابط اقتصادی و سیاسی و در نتیجه تثبیت و نگهداری از صلح و روابط همکاری بین کشورهای منطقه شود.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!