يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403 | Sunday 19th of May 2024
۰۷:۵۸
تغذیه - کد خبر : 10672
پنجشنبه، ۱۰ تير، ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

مصرف محصولات تراریخته توصیه نمی‌شود

به گفته‌ی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم، اثبات نشدن عوارض محصولات تراریخته دلیلی بر نداشتن عوارض نیست، از این رو مصرف محصولات تراریخته توصیه نمی‌شود.

مصرف محصولات تراریخته توصیه نمی‌شود

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، به گفته‌ی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم، اثبات نشدن عوارض محصولات تراریخته دلیلی بر نداشتن عوارض نیست، از این رو مصرف محصولات تراریخته توصیه نمی‌شود.

محمد علی سلامی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم، گفت: اصلاح ژنتیکی از گذشته وجود داشته که در این روش دو گونه گیاهی و یا جانوری با هم تلاقی داده می‌شوند که صفت جدیدی پدیدار شود؛ مثلا گل‌های یک گندم پا کوتاه و یک گندم پا بلند را تلقیح می‌کنند تا این صفات از گیاهان به هم منتقل شود.

 اصلاح ژنتیکی و تراریخته دو مفهوم جدا از هم هستند و محصولات تراریخته در ایران کشت نمی‌شود. همچنین محصولات گلخانه ای مانند گوجه فرنگی، هندوانه و...اصلاح ژنتیکی شده اند و مشکلی ندارند، بعلاوه  اکثر محصولات موجود در بازار اصلاح ژنتیکی شده اند مثلا هندوانه‌ها نسبت به گذشته بزرگ‌تر، خوش رنگ‌تر و با تخمه های ریز تر هستند.

سلامی ادامه داد: در محصولات ترایخته که از آن‌ها به عنوان ترا ژنی هم یاد می‌شود ژن یک جاندار را به جانداری دیگر تزریق می کنند که باعث به وجود آمدن ساختار و موجودی جدید می‌شود که طبیعت نمی‌تواند آن را درست کند؛ اما اصلاح ژنتیکی ممکن است در بلند مدت در طبیعت رخ دهد.

سلامی درباره علت تولید محصولات تراریخته در گیاهان افزود: گیاهان تراریخته در مقابل آفات و حشرات مقاوم هستند و این امر باعث افزایش تولید محصول می‌شود که این افزایش تولید توانسته مشکلات کمبود غذا در برخی از نقاط دنیا از جمله آفریقا را حل  کند.

محصولات تراریخته گیاهان طبیعی نیستند و به هیچ وجه طبیعت نمی‌تواند آن را به وجود بیاورد، دانشمندان معتقد هستند که به دلیل غیر طبیعی بودن این محصولات و دخالتی که در ژن آن ها صورت گرفته است، مصرف آن ها عوارض زیادی را در آینده به همراه دارد؛ اما تا کنون اثبات قطعی در رابطه با عوارض آن صورت نگرفته است؛ زیرا به دلیل ژنتیکی بودن این محصولات زمان زیادی لازم است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم بابیان اینکه محصولات تراریخته در ایران کشت نمی‌شود، اظهار کرد: مصرف محصولات تراریخته توصیه نمی‌شود؛ زیرا اثبات نشدن عوارض دلیل بر نداشتن عوارض نیست.

سلامی افزود: در بحث اصلاح ژنتیک و تراریخته به دلیل بالا بودن محصولات تولیدی، عناصر و مواد معدنی بیشتری از زمین برداشت می‌شود که برای از بین نرفتن زمین باید این عناصر و مواد معدنی بیشتر از  گذشته به زمین تزریق شود.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تغذیه
پربیننده‌ترین اخبار تغذیه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!