يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403 | Sunday 19th of May 2024
۰۷:۱۵
علم و فناوری ایران - کد خبر : 17386
شنبه، ۲۰ اسفند، ۱۴۰۱ - ۸:۰۰

راکت فضایی قاصد سومین پرتابگر فضایی ایران است

ظاهراً این راکت بر اساس موشک بالستیک میان برد شهاب-۳ یا قدر ساخته شده است که دارای ۱۹ متر طول و ۱.۲۵ متر قطر بوده و از نظر اندازه مشابه راکت سفیر است.

راکت فضایی قاصد سومین پرتابگر فضایی ایران است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، قاصد به عنوان یک وسیله نقلیه پرتاب سه مرحله ای با استفاده از مراحل سوخت مایع و جامد (ترکیبی) توصیف شده است. 

مرحله اول این راکت  با سوخت مایع (احتمالا از نوع عماد) است. طبق گزارش ها مرحله دوم این راکت ، موتور سوخت جامد سلمان است و تاکنون هیچ جزئیاتی از آن در دست نیست. مرحله سوم این راکت هم ممکن است از موتور سوخت جامد آرش باشد 

 اولین پرواز مداری در آوریل ۲۰۲۰ از سایت پرتاب شاهرود و با استفاده از پرتابگر سیار erector transporter (TEL) مشابه آنچه برای موشک بالستیک میان برد عماد استفاده شد، انجام شد. بنظر می رسد در روز های آتی این راکت فضایی توانمند تر شده و ایران در سال آینده چند پرتاب ماهوره ای داشته باشد.

این راکت احتمالاً یک یا چند پرواز آزمایشی زیر مداری با تنها دو مرحله  در سال ۲۰۱۹ انجام داده است. محموله قابل حمل توسط این راکت اعلام نشده اما با توجه به وزن راکت می توان حدس زد که بتواند ماهواره های کیوبست را به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین منتقل کند.

 

جدیدترین راکت فضایی ژاپنی شکست خورد 

آژانس فضایی ژاپن ، راکت فضایی اچ۳ را به فضا پرتاب کرد اما پس از شکست در روشن شدن مرحله دوم ، با ارسال سیگنال رادیویی آن را در هوا منهدم کرد. اچ‌۳ از اولین سری راکتهای سازمان فضایی ژاپن (جاکسا) در دو دهه اخیر است و توانایی حمل محموله هایی به وزن ۴ تن را به مدار پایین زمین دارد .

این راکت فضایی حامل یک ماهواره رصد زمینی پیشرفته بود که قرار بود در درجه اول وظیفه رصد زمین و جمع‌آوری داده‌ها برای واکنش به بلایا و تهیه نقشه را بر عهده داشته باشد. این ماهواره همچنین حامل حسگر آزمایشی مادون قرمز وزارت دفاع بود که قرار بود بر فعالیت‌های نظامی از جمله پرتاب موشک نظارت کند.

ایستگاه فضایی بین المللی توسط بقایای سنگ های مداری مورد اصابت قرار گرفت اما با خوش شانسی به کار خود ادامه می دهد

 یک قطعه  فضایی به بازوی رباتیک در ایستگاه فضایی بین المللی برخورد کرده ، که خللی در کار های کوتاه مدت ایستگاه ایجاد نمی کند. اما در بلند مدت باید مورد تعمیر اساسی قرار گیرد

البته هنوز اطلاع دقیقی از عمق و عرض سوراخ ایجاد شده در بازوی رباتیک ایستگاه فضایی وجود ندارد.

مقدمات بازگشت "سایوز ام اس ۲۲" هم در زمین و هم در فضا در حال انجام است و فرود فضاپیما برای انتهای مارس برنامه ریزی شده است.

 یکی از نکات مهم آماده سازی برای فرود، اصلاح مدار ایستگاه فضایی بین المللی است که امشب در ساعت ۲۳:۱۷ به وقت ایران، موتورهای فضاپیمای جدید "پروگرس ام اس ۲۲" روشن شدند: آنها ۳۱۷ ثانیه کار کردند و ضربه ای ۰.۶ متر بر ثانیه دادند. در نتیجه، میانگین ارتفاع مدار ایستگاه فضایی بین المللی ۴۱۹.۳ کیلومتر از سطح سیاره ما شد.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری ایران
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری ایران
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!