يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403 | Sunday 19th of May 2024
۰۹:۱۶
بهداشت و درمان - کد خبر : 17475
پنجشنبه، ۱۷ فروردين، ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

آنتی بیوتیک های تغییر شکل دهنده، سلاح جدید مبارزه با ابَرمیکروب‌ها

پروفسور جان ای. موزس، آنتی بیوتیک تغییر شکل دهنده ای ابداع کرده است که وانکومایسین را با بولوالن (مولکولی با بیش از یک میلیون پیکربندی) ترکیب می کند تا داروی مؤثرتری ایجاد کند که باکتری ها به آن مقاومت نشان نداده اند و به طور بالقوه انقلابی در مبارزه با عفونت های مقاوم به داروها ایجاد می کند.

آنتی بیوتیک های تغییر شکل دهنده، سلاح جدید مبارزه با ابَرمیکروب‌ها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین به نقل از پایگاه سایتک‌دیلی، مقاومت آنتی بیوتیکی یک تهدید بزرگ برای سلامت عمومی است که توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان یکی از 10 خطر اصلی رتبه بندی شده است. سالانه، تنها در ایالات متحده، نزدیک به 3 میلیون نفر به باکتری‌ها و قارچ‌های مقاوم به دارو مبتلا می‌شوند که منجر به مرگ حدود 35000 نفر می‌شود. در حالی که آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت ها بسیار مهم هستند، استفاده بیش از حد منجر به ایجاد گونه های باکتریایی مقاوم به آنتی بیوتیک شده است. این عفونت ها یک چالش مهم برای درمان بحساب می‌آیند.

اکنون پروفسور جان ای. موزس از آزمایشگاه کلد اسپرینگ هاربر (CSHL) سلاح جدیدی را برای مبارزه با ابر میکروب های مقاوم در برابر دارو توسعه داده است؛ آنتی بیوتیکی خلاقانه که با تنظیم مجدد اتم هایش، توانایی تغییر شکل دارد.

موزس هنگام مشاهده تانک ها در تمرینات نظامی، ایده آنتی بیوتیک های تغییر شکل دهنده را مطرح کرد. با برجک های چرخان و حرکات زیرکانه، تانک ها می توانند به سرعت به تهدیدات احتمالی پاسخ دهند.

چند سال بعد، موزس از وجود مولکولی به نام بولوالن (Bullvalene) مطلع شد. بولوالن یک مولکول درون پویا است، به این معنی که اتم های آن می توانند موقعیت های خود را عوض کنند. بنابراین این مولکول میتواند بیش از یک میلیون پیکربندی مختلف داشته باشد؛ دقیقاً همان روانی که موزس به دنبال آن بود.

چندین باکتری از جمله MRSA، VRSA و VRE نسبت به آنتی بیوتیک قوی به نام وانکومایسین که برای درمان همه چیز از عفونت های پوستی گرفته تا مننژیت استفاده می شود، مقاومت نشان داده اند. موزس فکر می کرد که می تواند عملکرد این دارو را در مبارزه با باکتری ها با ترکیب آن با بولوالن بهبود بخشد.

برای این منظور، او به شیمی کلیک روی آورد؛ یک کلاس از واکنش‌های شیمیایی سریع و پربازده که مولکول‌ها را به‌طور قابل اعتمادی پیوند میدهد. این قابلیت باعث می شود واکنش ها برای استفاده در مقیاس وسیع کارآمدتر شوند.

موزس که این تحول انقلابی را زیر نظر K. Barry Sharpless برنده دوبار جایزه نوبل مطالعه کرد، می گوید: «شیمی کلیک عالی است. به شما اطمینان می دهد که بهترین شانس را برای ساختن چیزهای پیچیده دارید."

موزس و همکارانش با استفاده از این تکنیک، یک آنتی بیوتیک جدید با دو کلاهک ونکومایسین و یک واحد بولوالن در نوسان ساختند.

موزس داروی جدید را با همکاری دکتر تاتیانا سوآرس دا کوستا (دانشگاه آدلاید) آزمایش کرد. محققان این دارو را به لارو پروانه مومی آلوده به VRE دادند که معمولاً برای آزمایش آنتی بیوتیک ها استفاده می شود. آنها دریافتند که آنتی بیوتیک تغییر شکل به طور قابل توجهی موثرتر از وانکومایسین در پاکسازی عفونت کشنده است. علاوه بر این، باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک جدید مقاومت نشان ندادند.

موزس توضیح می‌دهد که محققان می‌توانند از شیمی کلیک با آنتی‌بیوتیک‌های تغییر شکل برای تولید داروهای جدید استفاده کنند. چنین سلاح هایی در برابر عفونت حتی ممکن است کلید بقا و تکامل گونه ما باشد .

او می‌گوید: «اگر بتوانیم مولکول‌هایی را اختراع کنیم که به معنای تفاوت بین زندگی و مرگ هستند، این بزرگترین دستاورد تاریخ خواهد بود.»

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!