يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403 | Sunday 19th of May 2024
۱۲:۰۹
نظامی بین الملل - کد خبر : 16734
دوشنبه، ۳۰ آبان، ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰

گلوله باران نزدیک نیروگاه هسته ای در خط مقدم اوکراین

دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل اعلام کرد که در جریان درگیری‌های دو روز گذشته که بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا را با رگباری از گلوله‌ها لرزاند، به ساختمان ذخیره‌سازی زباله‌های رادیواکتیو آسیب دیده است.

گلوله باران نزدیک نیروگاه هسته ای در خط مقدم اوکراین

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، مشخص نیست که کدام طرف مسئول انفجارهای نیروگاه اتمی زاپوریژیا است. این نیروگاه از زمان آغاز جنگ در کنترل روسیه بوده است.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) گفت، هر کسی که به نیروگاه شلیک کرد، "خطرات بزرگی را متحمل شد و با جان بسیاری از مردم بازی کرد."

گروسی اواخر روز یکشنبه در بیانیه ای گفت: "خوشبخت بودیم که یک حادثه هسته ای بالقوه جدی اتفاق نیفتاد. دفعه بعد، ممکن است چندان خوش شانس نباشیم."

گلوله باران مکرر نیروگاه در طول جنگ باعث نگرانی در مورد یک فاجعه بزرگ در کشوری شده است که با بدترین حادثه هسته ای جهان، یعنی ذوب سال ۱۹۸۶ چورنوبیل مواجه شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که سطح تشعشعات طبیعی باقی مانده است و گزارشی مبنی بر تلفات جانی گزارش نشده است. گروسی گفت در حالی که گلوله باران اخیر هیچ تاثیر مستقیمی بر ایمنی و سیستم های امنیتی هسته ای نداشت، اما به شدت به محل خطر نزدیک بود.

این گلوله باران در حالی رخ می دهد که نبردها به سمت شرق به دنبال تحرکات نیروها از اطراف خرسون اوکراین که اخیراً بازپس گرفته شده است، در جنوب در امتداد همان رودخانه دنیپرو که زاپوریژیا در آن قرار دارد، شدت گرفت.

پاسخ روسیه به شکست‌های نظامی‌اش شامل رگبار حملات موشکی است که بسیاری از آنها تأسیسات برق را هدف قرار میدهند که با فرا رسیدن زمستان و کاهش دما به زیر صفر، بخش زیادی از کشور را بدون برق رها کرده است.

 

زیرساخت های آسیب دیده

کی‌یف قلمروی آن سوی رودخانه از نیروگاه، از جمله پایتخت منطقه را کنترل می‌کند. خود نیروگاه زاپوریژیا و قلمرو جنوب آن در ماه مارس به دست روسیه افتاد.

هر دو طرف به خاطر گلوله باران اخیر متهم شدند، همانطور که بارها در ماه های اخیر پس از حملات به نیروگاه یا نزدیک آن، یکدیگر را متهم کردند.

یک تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با استناد به اطلاعات ارائه شده توسط مدیریت نیروگاه گفت که زیرساخت‌های آسیب دیده شامل یک ساختمان ذخیره‌سازی زباله‌های رادیواکتیو، سیستم‌های حوضچه خنک‌کننده، یک کابل به یکی از راکتورها و یک پل به راکتور دیگر و ساختمان‌های کمکی است.

گروسی گفت که این تیم قصد دارد روز دوشنبه یک ارزیابی را انجام دهد، اما اپراتور انرژی هسته‌ای روسیه گفت محدودیت‌هایی در مورد آنچه که تیم می‌تواند بازرسی کند وجود خواهد داشت.

رنات کارچا، مشاور مدیرعامل این اپراتور به خبرگزاری تاس گفت: «اگر آنها بخواهند تأسیساتی را که هیچ ارتباطی با ایمنی هسته‌ای ندارد، بازرسی کنند، دسترسی آنها ممنوع خواهد شد».

وزارت دفاع روسیه گفت که اوکراین به سمت خطوط برقی که نیروگاه را تامین می‌کردند گلوله شلیک کرد. شرکت انرژی هسته‌ای اوکراین گفت ارتش روسیه این سایت را گلوله باران کرد و آن را به باج‌گیری هسته‌ای و اقداماتی متهم کرد که «کل جهان را به خطر می‌اندازد.»

 

"سرسخت ترین نبردها"

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین عصر یکشنبه در یک سخنرانی ویدئویی گفت، در شرق اوکراین، نیروهای روسیه با آتش توپخانه به مواضع خط مقدم اوکراین حمله کردند که شدیدترین حملات در منطقه دونتسک رخ داد.

روسیه نیروهای خود را در این ماه از شهر جنوبی خرسون خارج کرد و برخی از آنها را برای تقویت مواضع در مناطق شرقی دونتسک و لوهانسک، یک منطقه صنعتی به نام دونباس، مستقر کرد.

زلنسکی گفت: "شدیدترین نبردها، مانند گذشته، در منطقه دونتسک است. اگرچه امروز حملات کمتری به دلیل بدتر شدن آب و هوا صورت گرفت، اما متاسفانه میزان گلوله باران روسیه بسیار زیاد است."

او گفت: "در منطقه لوهانسک، ما در حال نبرد به آرامی به جلو می رویم. تا کنون، از ابتدای روز تقریبا 400 حمله توپخانه ای در شرق انجام شده است."

ارتش اوکراین در یک به روز رسانی اولیه روز دوشنبه، نبرد شدید در 24 ساعت گذشته را تأیید کرد و گفت که نیروهای این کشور حملات روسیه را در منطقه دونتسک دفع کرده اند در حالی که نیروهای روسی منطقه لوهانسک در شرق و خارکف در شمال شرق را گلوله باران می کردند.

رویترز نتوانست فورا گزارش های میدان نبرد را تأیید کند.

زلنسکی گفت که سربازان در جنوب "به طور مداوم و بسیار حساب شده پتانسیل های نظامی اشغالگران را نابود می کنند" اما جزئیاتی ارائه نکرد.

شهر خرسون بدون برق، آب لوله کشی و گرمایش باقی مانده است.

روسیه تهاجم خود به اوکراین را «عملیات ویژه» برای غیرنظامی کردن همسایه‌اش می‌خواند. کیف و متحدانش می گویند این تهاجم یک جنگ تجاوزکارانه بی دلیل است.

 

منبع: رویترز

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!