يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403 | Sunday 19th of May 2024
۰۹:۳۵
تحلیل اجتماعی - کد خبر : 15718
سه شنبه، ۰۳ اسفند، ۱۴۰۰ - ۸:۰۰

کرونا شتاب‌دهنده حرکت بشر به سمت متاورس

تــازه تریــن مفهومــی کــه امــروزه در بیــن مــردم بســیار رواج پیــدا کــرده متــاورس (Metaverse) اســت. این واژه ترکیبـی از پیشـوند «meta» بـه معنـای فراتـر و «universe» بـه معنـای جهـان اسـت؛ یعنـی فراتـر از جهـان.

کرونا شتاب‌دهنده حرکت بشر به سمت متاورس

به گزارش گروه تحلیل و آینده پژوهی پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، متـاورس را می توان به نوعی تکامـل نهایـی اینترنـت دانست؛ نوعـی واقعیـت مجـازی کـه در آن تعامـلات مجـازی فراتر از دو بُعد مـی توانـد تأثیـر مسـتقیمی بـر دنیـای واقعـی نیـز داشـته باشـد. مثلا فرض کنید به محض اینکه از دوستتان خداحافظی می کنید می توانید در گوشه دیگری از دنیا به شهربازی بروید و به نوعی طی‌الارض کنید البته در دنیای متاورسی، این دنیا ترکیبی از واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، بازی ، شبکه های اجتماعی و بربستر بلاک چین تشکیل شده است. 

به عنوان مثال آموزش مجازی را در متاورس درنظر بگیرید که شما می‌توانید به عنوان یک دانشجو یا دانش‌آموز در یک کلاس سه بعدی که کلیه مشخصه‌های یک کلاس استاندارد را دارد شرکت کنید و با استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی در کلاس بگردید و تصاویر سه بعدی مجازی خود، استاد و دیگر دانشجویان را در کلاس ببینید و با استاد و دیگران گفتگو کنید و از زبان بدنتان استفاده کنید، با دانشجویی که کنارتان نشسته صحبت کنید، پای تخته بروید و از تمام امکاناتی که در یک کلاس واقعی دارید استفاده کنید و نکته مهم اینجاست که تمام تصاویر سه بعدی که در متاورس می بینید همه افراد واقعی هستند که با شما همزمان در کلاس مجازی و در کالبد مجازیشان در تعاملند. در بقیه کاربردها نیز به همین ترتیب خواهد بود یک فروشگاه مجازی سه بعدی را در نظر بگیرید که می توانید در آن بگردید کالاها را سه بعدی ببینید و بخرید و یا در خبری که اخیرا منتشر شد شرکت مک دونالد به عنوان یکی اولین شرکتهایی بود که برند خود را در متاورس ثبت نمود و شما می توانید تصور کنید که در محیط سه بعدی یک بازی که در متاورس درحال استفاده از آن هستید به یک فروشگاه مک دونالد در فضای بازی می رسید وارد می شوید و غذاها را می بینید و یک ساندویچ سفارش می دهید و چند دقیقه بعد زنگ درب منزلتان به صدا در می آید و ساندویچ خود را در دنیای واقعی در حالی که هنوز بازیتان تمام نشده است دریافت می کنید و یا یک کشتی تفریحی در دنیای متاورس که اخیرا به قیمت 650 هزار دلار فروخته شد. اینها نمونه هایی بود که این فضا را بیشتر درک کنید.

اما از سوی دیگر به نظر می رسد غول‌های فناوری دنیا آینده‌‌شان را در ورود کاربران به متاورس می بینند و چند سالی است که به دنبال جهت دادن بشر به سمت متاورس هستند از جمله می توان به فیس بوک اشاره کرد که لوگو خود را به متا تغییر داده است. البته شیوع همه گیری کرونا هم در این نقشه راه بسیار موثر عمل کرده و راهی را که بشر در جهت مجازی‌تر شدن می بایست در ده سال طی می نمود در دو سال اخير طی نموده است و انسانها از بیم سلامتی با سرعت چشمگیری به دنیای مجازی هجوم آورده‌اند؛ به عنوان مثال کودکان دبستانی که فقط برای بازی از فضای مجازی استفاده می کردند و حالا همه دارای حساب کاربری در شبکه های اجتماعی و آموزشی هستند و یا مي توان به افراد سالمندی اشاره كرد كه برای ارتباط با فرزندانشان یا خرید اقلام مورد نيازشان وادار به استفاده از فضاي مجازي شده‌اند و یا فروشگاه‌هایی که برای فروش در ایام پیک کرونا مجبور به راه اندازی بستر فروش الکترونیکی بودند و کارمنداني كه در برخي سازمان‌ها درحال ارائه خدمات از فضاي مجازي و دورکاری هستند و امثال اینها همه و همه به فرایند مجازی‌تر شدن زندگی بشر، ده‌ها سال سرعت بخشیده‌اند.

نکته جالب توجه این است در این راستا یکی از موانعی که در برابر شرکت‌های فناوری اطلاعات وجود داشت ترس افراد از نقض حریم خصوصی‌شان بود بطوریکه اعتراضات مردم و نمایندگان مجلس به خصوص در کشورهای پیشرفته همیشه درباره نقض حریم خصوصی مردم مطرح بوده است؛ اما با رسوخ همه گیری کرونا و ترس از ابتلا، مردم داوطلبانه از شرکتهای فناوری  اطلاعاتی درخواست می کردند که ابزارهایی مانند ساعتهای هوشمند، نرم افزارهای پایش سلامتی همراه و ... در اختیارشان قرار دهند که علایم حیاتی‌شان، اطلاعات مکانی‌شان و ... را ثبت و پایش کنند.

از منظری دیگر با بررسی کسب و کارها در دنیا در دوسال اخیر مشاهده مي كنيم که بیشترین رشد در فروش كالا و ارائه خدمات را شرکت‌های فناوری‌اطلاعات و پزشکی داشته‌اند.  از اینروست که فرضیه‌هایی مطرح می شود؛ اولین فرضیه این است که تولید کنندگان ویروس کووید19به دنبال کاتالیزوری برای ورود و رسیدن بشر به متاورس بوده اند و این می تواند بیشترین اتهام را در ایجاد کرونا به سوی شرکت‌های فناوری اطلاعات به عنوان یک شتاب‌دهنده درحرکت بشریت به این سمت وارد آورد.  و یا در فرضیه ای خوش‌بینانه‌تر می توان بیان کرد که تولید کنندگان ویروس کرونا به طور نادانسته و ناخواسته به تسریع حرکت انسان‌ها برای ورود به این عصر جدید کمک کرده اند.

نیما فرزام‌نیا

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!