يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403 | Sunday 19th of May 2024
۱۳:۱۴
تحلیل اجتماعی - کد خبر : 12995
دوشنبه، ۱۲ مهر، ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

چگونه انجام چند کار به طور همزمان بر بهره وری و سلامت مغزتان اثر می گذارد

انجام چندین کار به طور همزمان، به نظر راهی مناسب برای انجام مقدار زیادی کار در یک زمان معین می باشد اما تحقیقات نشان داده که مغز ما در مدیریت چندین کار به طور همزمان خوب عمل نمی کند.

چگونه انجام چند کار به طور همزمان بر بهره وری و سلامت مغزتان اثر می گذارد

به گزارش گروه تحلیل و آینده پژوهی پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، آسیب های حاصل از انجام چندین کار به طور همزمان ممکن است بسیتر بیشتر از آنچه که تصور می کنید، باشد.

چه چیزی باعث می شود که تا این حد چند وظیفه ای به بهره وری تان آسیب بزند؟ به نظر می رسد که شما در حال تکمیل کردن چندین کار در یک زمان معین هستید، اما کاری که در واقع در حال انجام آن هستید، این است که توجه و تمرکز خود را به سرعت از یک کار به کار دیگر تغییر می دهید. پریدن از کاری به کار دیگر، ممکن است مدیریت حواس پرتی ها را سخت و ذهنتان را کٌند، کند.

چند وظیفه ای چیست؟

  • کار بر روی دو یا بیش از دو چیز به طور همزمان
  • از کاری مرتب به کاری دیگر پریدن
  • انجام چندین کار به صورت متوالی

چگونه چند وظیفه ای مانع بهره وری می شود

چند وظیفه ای آسیب جدی به بهره وری وارد می سازد. مغز ما از عدم توانایی تمرکز بر روی چندین عمل به طور همزمان رنج می برد. زمان هایی که فکر می کنیم در حال انجام چندین کار به طور همزمان هستیم، در واقع مدام در حال پریدن از کاری به کار دیگر هستیم. تمرکز بر روی یک عمل،

به چندین دلیل، روش بسیار موثرتری است.

چند وظیفه ای باعث حواس پرتی می شود

افرادی که چندین کار را به طور همزمان انجام می دهند، ممکن است بیش تر از افرادی که بر روی یک عمل تمرکز می کنند، احساس حواس پرتی بکنند. این منطقی به نظر می رسد، زیرا اینگونه افراد از روی عادت به طور مداوم بر روی یک کار جدید تمرکز می کنند و این باعث می شود تا حواسشان از کاری که در حال انجام آن بودند، پرت شود.

تحقیقات نشان می دهد که اینگونه افراد آسان تر حواسشان پرت می شود و حتی هنگامی که می خواهند بر روی تنها یک کار تمرکز کنند، با مشکل مواجه می شوند. هم چنین تحقیقات دیگری نشان می دهند که با آنکه تصور می شد ارتباطی بین حواس پرتی و چند وظیفه ای وجود دارد، این ارتباط کم رنگ بوده و از فردی تا فرد دیگر متفاوت است.

چند وظیفه ای باعث کند شدن تان می شود

هنگامی که ممکن است با باور عموم در تضاد باشد، زمانی که چندین کار را به طور همزمان انجام می دهیم، آهسته تر هستیم و بهره کمتری داریم. چندوظیفه ای منجر به اثری می شود که روانشناسان آنرا "هزینه ی تغییر کار" نامیده اند. این اثر حاصل از پریدن از کاری به کاری دیگر است.

افراد چند وظیفه ای اشتباه می کنند

چند وظیفه ای ممکن است که عملکردتان را کاهش دهد و شما را در معرض اشتباهات بیشتری قرار دهد. تحقیقات نشان داده اند که دانش آموزانی که چندین کار را با هم انجام می دهند، میانگین نمرات کمتری دارند. هم چنین زمان بیشتری را برای انجام تکالیف خود صرف می کنند.

عملکرد مغز در اینگونه افراد

انجام چندین کار به طور همزمان ممکن است باعث آسیب به توانایی شناختی (cognitive ability) شود، حتی برای کسانی که این کار را به طور مداوم انجام می دهند. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که افراد تمایل دارند تا خود را در این امر، تواناتر از آنچه هستند ببینند.

افرادی که همواره چندین کار را به طور همزمان انجام می دهند، در تصمیماتشان بیشتر به صورت ناگهانی رفتار می کنند. همچنین آسان تر از افراد دیگر حواسشان پرت می شود.

چندین شبکه در مغز با هم در تعامل هستند تا رفتار ما را هنگامی که می خواهیم عملی را کامل کنیم، هدایت می کنند. این رفتار ها شامل موارد زیر هستند:

  • تعیین یک هدف
  • شناسایی اطلاعاتی که برای کامل کردن آن عمل نیاز هستند
  • رهایی از حواس پرتی های نامرتبط

تحقیقات اطلاعات واضحی راجع به رابطه دقیق بین چند وظیفه ای بودن و عملکرد مغز ارائه نمی دهد. ممکن است که چند وظیفه ای بودن، ساختار مغز را در بلند مدت دچار تغییر کند که این نیز منجر به حواس پرتی و سختی در تمرکز بیشتر شود.

نوجوانان و چند وظیفه ای

اثرات منفی چند وظیفه ای بودن، ممکن است برای نوجوانان بیشتر باشد. در این سنین، مغز مشغول به تشکیل اتصالات مهم عصبی است. حواس پرتی های مداوم در این سنین ممکن است که اثر منفی و بلند مدت در تشکیل این اتصالات داشته باشد.

منبع: How Multitasking Affects Productivy and Brain Health

حسین قلاب دوز

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!