يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403 | Sunday 19th of May 2024
۱۱:۰۶
بهداشت و درمان - کد خبر : 15634
شنبه، ۲۳ بهمن، ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰

معجزه پزشکی؛ جراحی نادر مغز روی نوزاد برای بازیابی استخوان جمجمه در هند

در ژانویه 2020، یک نوزاد در هند پس از سقوط از پشت بام با جراحات جدی سر مواجه شد. تلاش های متعددی توسط پزشکان برای معالجه او انجام شد.

معجزه پزشکی؛ جراحی نادر مغز روی نوزاد برای بازیابی استخوان جمجمه در هند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، پزشکان هندی که آن را "معجزه پزشکی" می‌خوانند، استخوان جمجمه یک کودک نوپا را از طریق جراحی پیچیده مغزی که روی او در بیمارستان فوق تخصصی آپولومدیکس در ایالت اوتار پرادش انجام شد، با موفقیت بازسازی کردند.

به نقل از اسپوتنیک، در نوامبر 2021، این پسر تحت عمل جراحی قرار گرفت. پس از ماه ها تحت نظر ماندن، پزشکان روز جمعه اعلام کردند که او سالم است، اما برای چند ماه دیگر به نظارت بر سلامت او ادامه خواهند داد.

این جراحی با کمک ایمپلنت های بیومتریال ساخته شده از پلی اتیلن متخلخل، پلیمری با چگالی بالا که از سال 1985 در روش های پزشکی استفاده می شود، انجام شد.

دکتر سونیل کومار سینگ، جراح مغز و اعصاب، گفت: «این جراحت به استخوان جمجمه و بخشی از نیمکره چپ مغز کودک آسیب رسانده بود. اما در آن مرحله نجات جان او مهم تر بود. پسر پس از گذران یک ماه در بخش مراقبت های ویژه، از حادثه جان سالم به در برد.»

اما پزشکان مجبور شدند قبل از انجام چنین جراحی پیچیده مدتی صبر کنند، زیرا پسر خیلی کوچک بود.

برای ترمیم جمجمه، دکتر سینگ باید طبق پروتکل استاندارد، عمل "DECRA" (کرانیکتومی فشارزا در بیماران مبتلا به آسیب شدید تروماتیک مغزی) را انجام دهد.

دکتر سینگ توضیح داد: «این یک روش جراحی مغز و اعصاب است که در آن بخشی از جمجمه برداشته می شود تا فضایی برای مغز متورم ایجاد شود تا بدون فشردن منبسط شود. در همان زمان، استخوان شکسته برداشته شد و نگهداری شد تا زمانی که کودک به اندازه کافی رشد کرد کاشته شود.» 

هنگامی که پزشکان در جولای 2021 عمل دیگری را برای بازگرداندن استخوان شکسته در جمجمه پسر انجام دادند، عمل جراحی آنطور که انتظار می رفت پیش نرفت و این بدان معنا بود که پسر در سپتامبر 2021 مجدداً در بیمارستان بستری شد.

ما متوجه شدیم که بدن استخوان را پس زده است و این بدان معناست که استفاده از ایمپلنت‌، تنها گزینه است. اکنون، اگر بیمار بالغ شده بود، همه چیز ساده‌تر بود؛ اما در مورد کودکان، جمجمه هنوز جا برای رشد دارد در حالی که ایمپلنت‌ها رشد نمی‌کنند.

در مواجهه با چالش های جدید، جراح به دنبال گزینه های دیگری بود و تصمیم گرفت ایمپلنت های بیومتریال ساخته شده از پلی اتیلن متخلخل را بررسی کند.

به گفته جراحان، با قرار دادن ایمپلنت زیستی، با افزایش سن پسر مشکلی بوجود نخواهد آمد؛ زیرا ایمپلنت مطابق با بقیه جمجمه رشد می‌کند.

مدیر اجرایی بیمارستان فوق تخصصی آپولومدیکس، دکتر مایانک سومانی، گفت: «این اولین بار است که این نوع جراحی در اوتار پرادش انجام شده است. تاکنون فقط در مراکز بزرگی مانند دهلی نو و بمبئی در دسترس بوده است.»

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!