يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403 | Sunday 19th of May 2024
۱۲:۳۹
رهبری - کد خبر : 17232
چهارشنبه، ۱۹ بهمن، ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰

عفو رهبری برای زندانیان؛ اقدامی که توطئه دشمنان را خنثی کرد

با اعلام خبر عفو گسترده رهبر معظم انقلاب با دستور رئیس قوه قضائیه، رؤسای دادگستری‌ها به همراه تیم‌های متشکل از قضات و مقام‌های قضائی کار بررسی و رصد پرونده محکومان و متهمان را آغاز کردند. این اقدام که از سوی بسیاری به عنوان مقدمه ای برای آشتی ملی تعبیر شد، اظهارات زیادی را به دنبال داشت.

عفو رهبری برای زندانیان؛ اقدامی که توطئه دشمنان را خنثی کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قضائی روز دوشنبه ۱۷ بهمن ماه به رؤسای دادگستری تمام استان‌ها دستور داد: در راستای تسریع در اجرای فرمان عفو رهبر انقلاب، هیئت‌هایی را جهت تطبیق مصادیق با معیارهای پیش‌بینی شده تشکیل دهند تا این هیئت‌ها هر چه سریع‌تر فهرست زندانیان و محکومان مشمول عفو قرار گرفته را به خود آنها و جامعه اعلام کنند و در همین روزهای اعیاد دینی و ملی، حلاوت و شیرینی به کام مردم بنشیند.

در همین رابطه، مسئولان قضائی استان‌ها با حضور در زندان‌ها کار تطبیق پرونده زندانیان با معیارهای عفو مورد موافقت رهبر انقلاب را آغاز کرده‌اند.

بر اساس اخبار رسیده؛ مسئولان قضائی استان‌های تهران، البرز، سمنان، هرمزگان، آذربایجان غربی، قزوین و سیستان و بلوچستان کار رصد پرونده محکومان و متهمان را آغاز کرده‌اند، همچنین اخبار واصله نشان می‌دهد سایر استان نیز کار تشکیل هیأت‌های قضائی به منظور عفو زندانیان را آغاز نموده و موضوع آزادی زندانیان واجد شرایط تا حد قابل قبولی پیش رفته و تسریع شده است.

طبق اعلام رئیس کل دادگستری استان تهران بلافاصله بعد از ابلاغ عفو گسترده مقام معظم رهبری، ۳۲ گروه از مسئولان قضائی استان تهران با حضور در ۸ زندان، تطبیق پرونده زندانیان با معیارهای عفو را آغاز کرده‌اند.

همچنین امروز القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران به همراه معاونین دادگستری و معاونین دادستان با حضور در زندان اوین پرونده زندانیان را برای تطبیق با معیارهای عفو بررسی می‌کنند.

 

وزیر دادگستری گفت: صدور دستور عفو گسترده متهمان، موجب وفاق ملی

امین‌حسین رحیمی وزیر دادگستری گفت:  یکی از ویژگی‌های عفو گسترده توسط رهبر انقلاب، زمان شناسی بسیار مناسب این موضوع دانست.

وزیر دادگستری این مساله را از این جهت مهم دانست که افراد عفو شده هنوز متهم هستند و رایی برایشان صادر نشده است.

وی افزود: عفو در این مرحله سابقه نداشته است مگر در عفو‌های عمومی؛ لذا گذشت از این جوانان و متهمین، ضمن متنبه کردن آنها‏، رافت اسلامی را شامل حالشان کرد و شامل نشدن سوء پیشینه هم برای این افراد واقعا قابل تقدیر است.

رحیمی در پایان گفت: این عفو موجب آرامش خانواده این افراد و وفاق ملی نیز خواهد بود.

 

کرباسچی: بدنه قوه قضاییه باید از منویات ریاست آن در برخورد با معترضان متابعت کند

اتفاق بسیار خوبی است. هر کسی از زندانیانی که در حجم وسیعی بازداشت شده اند، از سوی قوه قضاییه آزادی آنان مطرح شود، جای خوشحالی دارد. این امر تفاهم، مدارا، و همراهی را در کشور حتی در ارتباط با که کسانی معترض هستند، افزایش می دهد. نتیجه آن در مجموع آرامشی است که حادث می شود. ولی باید روال به گونه ای پیش برود که همراهی و مدارا تنها به کسانی که حبس شده اند، اختصاص پیدا نکند، بلکه این رویه به مسئولان و مابقی امور از جمله مسایل سیاسی نیز تسری یابد.

 

علی مطهری: عفو اخیر موجب خلع سلاح دشمنان کشور شد

علی مطهری درباره موافقت رهبری با عفو محکومان و متهمان حوادث اخیر ، اظهار کرد: این اقدام مثبت و هوشمندانه بوده و فرصت خوبی است تا بسیاری از کدورت‌ها که پیش آمده است، از بین برود. عفو رهبری فرصت خوبی برای آشتی ملی است.

وی افزود: در این چند ماه برخی هنرمندان و ورزشکاران اظهارنظرهایی کردند که شاید موجب تشدید اعتراضات و اغتشاشات شد البته شاید آن‌ها عموما نیت بدی هم نداشتند و از روی احساسات نظر خود را بیان کرده باشند که الان نباید به آن‌ها هم سخت گرفت. به هر حال هنرمندان افراد احساسی هستند و روح لطیفی دارند  و نباید خیلی حرف‌ آن‌ها را جدی گرفت. الان فرصت خوبی است که آن‌ها هم به دامن نظام برگردند و حتی صداوسیما و وزارت ارشاد می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند تا شکاف‌ها و جدایی‌ها از بین رفته و وضعیت کشور به وضع طبیعی بازگردد.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که «عفو اخیر موجب خلع سلاح دشمنان کشور شد»، تصریح کرد: با این‌که کشور در آرامش است، اینترنشنال و  بی بی سی هنوز هم سعی می‌کنند که تحریکات خود را ادامه دهند اما این عفو عمومی آن‌ها را خلع سلاح کرده و زمینه تحریک آن‌ها را تا حد زیادی از بین می‌برد. خیلی از جوانان و نوجوانان در اثر احساساتی شدن و با تحریک همین رسانه‌های بیگانه وارد میدان شدند . ابتدای فوت خانم مهسا امینی همه غمگین و ناراحت شده و عده‌ای هم به خیابان آمدند و شعار دادند که این اعتراض حق آن‌ها هم بود و اگر اعتراض نمی‌کردند، بد بود چون گفته می‌شد چرا مردم اعتراضی به این موضوع نداشتند؟ سپس ضدانقلاب وارد میدان شد و جوانان را تحریک کرد اما در ادامه خود جوانان هم متوجه شدند بیش از حد احساساتی شده‌اند.

مطهری در پایان گفت: امیدوارم این عفو عمومی کمکی باشد که تحریکات مخالفان انقلاب و کشور کارگر نیفتد و اثر کمتری داشته باشد.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار رهبری
پربیننده‌ترین اخبار رهبری
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!