يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403 | Sunday 19th of May 2024
۱۲:۱۲
سیاست خارجی - کد خبر : 17384
شنبه، ۲۰ اسفند، ۱۴۰۱ - ۸:۰۰

روابط ایران و عربستان از سر گرفته شد

چند روزی هست که مقامات دو کشور ایران و عربستان در حال انجام مذاکرات فشرده برای رسیدن به توافق بودند که بالاخره این اتفاق انجام شد و هر دو کشور نیز بیانیه ای در این رابطه منتشر کردند.

روابط ایران و عربستان از سر گرفته شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، بعد از سفر رئیس جمهور کشورمان به چین و دیدار با رئیس جمهور این کشور ، زمینه ایجاد روابط دوستانه بین دو کشور شکل گرفت و از این رو بنظر می رسد که چین نقش به سزایی در این توافق صورت گرفته دارد.

در روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ ، بیانیه سه جانبه ای  در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رییس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

 

بیانیه سه جانبه به شرح زیر می باشد:

در پاسخ به ابتکار شایسته جناب آقای شی جین‌پینگ رئیس جمهوری خلق چین در حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی، بر اساس اصل حسن هم‌جواری و با توجه به توافق ایشان با سران دو کشور در میزبانی و حمایت از انجام گفتگو بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین تمایل دو کشور به حل و فصل اختلافات از طریق گفتگو و دیپلماسی بر اساس پیوندهای برادرانه و با تاکید بر پای‌بندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و پادشاهی عربستان سعودی به ریاست دکتر مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۶ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی در پکن با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی با سپاس و قدردانی از جمهوری عراق و سلطنت عمان به خاطر میزبانی گفتگوهای انجام شده بین دو طرف در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ خورشیدی (۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ میلادی) از رهبری و دولت جمهوری خلق چین برای میزبانی و حمایت از گفتگوهای انجام شده در این کشور و تلاش برای به ثمر نشستن آن تشکر کردند.

بنابر این در توافق انجام شده ، طی دو ماه آینده ، روابط دیپلماتیک دو کشور از سر گرفته می شود و سفارتخانه های هر دو کشور بازگشایی می شود.

 

جزئیات توافق ایران و عربستان

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور: چین درخواست میانجیگری داشت که رئیس‌جمهور با این درخواست موافقت کرد. پس از جلسات مختلف، این ماموریت به شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی داده شد تا مذاکرات را آغاز کند. تمرکز اصلی این توافق روی روابط دوجانبه است. این توافق خبر خوبی برای دشمنان ایران نیست. مسیر آن‌ها غلط است زیرا ایران قدرت مطلق منطقه و اهل تعامل است.

 

ورود منابع عظیم ارزی از کشورهای خلیج فارس به کشور

با از سر گیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان خبر از ورود حجم بالای درهم از طریق امارات به گوش میرسد. رییس کل بانک مرکزی در آینده نزدیک به یکی از کشور های منطقه سفر خواهد داشت.

 

لایپد: توافق ایران و عربستان شکست کامل سیاست خارجی اسرائیل است 

وزیر خارجه سابق اسرائیل در توییتر نوشت: توافق بین ایران و عربستان سعودی شکست کامل و خطرناک سیاست خارجی اسرائیل است. این به معنی فروپاشی پدافند منطقه‌ای است که ساخت آن علیه ایران شروع شده است.

 

بازگشت قیمت دلار به کانال ۴۷ هزار تومانی

نرخ ارز که در هفته گذشته روند کاهشی به خود گرفت و تا حدود ۴۸ هزار تومان هم کاهش پیدا کرد امروز و در پی انتشار خبر توافق بین ایران و عربستان به روند کاهشی خود ادامه داد و هر دلار آمریکا در بازار غیر رسمی به ۴۷ هزار و ۷۰۰ تومان رسید و پیش بینی می‌شود که بازار ارز در روزهای آتی نیز روند کاهشی به خود بگیرد.

 

واکنش امیرعبداللهیان به توافق ایران - عربستان

وزیر امور خارجه: 

بازگشت روابط طبیعی میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی ظرفیت‌های بزرگی را در اختیار دو کشور، منطقه و جهان اسلام قرار می‌دهد. سیاست همسایگی بعنوان محور کلیدی سیاست خارجی دولت سیزدهم، با قوت در مسیر درست پیش می رود و دستگاه دیپلماسی فعالانه در پس تمهید گام های بیشتر منطقه‌ای است.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!