يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403 | Sunday 19th of May 2024
۱۱:۳۵
بهداشت و درمان - کد خبر : 14921
سه شنبه، ۱۴ دي، ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰

دومین سرطان شایع دستگاه گوارش

دکتر دهقان بیان کرد: کلورکتال دومین سرطان شایع‌ بین سرطان‌ های دستگاه گوارش است.

دومین سرطان شایع دستگاه گوارش

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، دکتر دهقان بیان کرد:  کلورکتال دومین سرطان شایع‌ بین سرطان‌ های دستگاه گوارش است.

عضو انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران گفت: افرادی که در خویشاوندان و نزدیکان درجه یک خود مانند پدر، مادر، خواهر و برادر، فرد مبتلا به سرطان کلورکتال داشته‌اند احتمال ابتلا آنها به این بیماری بیشتر از سایر افراد است.

دکتر حمیدرضا دهقان اظهار داشت: کم خونی، کاهش وزن ناگهانی و درد مبهم شکمی انسداد روده و سوابق بیماری های روده ای و پولیپ با سابقه خانوادگی از علایم ابتلا به سرطان کلورکتال است و آزمایش خون می‌تواند در تشخیص این بیماری موثر باشد البته آزمایش خون به تنهایی دقت لازم را ندارد و حتما برای تشخیص دقیق نیاز به کلونوسکوپی وجود دارد.

 وی  ادامه داد: هنگام کولونوسکوپی نوع پولیپ قابل مشاهده است و این پولیپ‌ها یا پایه دار یا چسبنده هستند که نوع چسبنده آن خطرناک و ضایعه پیش سرطانی محسوب می‌شوند بنابراین باید با دقت برداشته شود و آن را به پاتولوژی جهت بررسی ارائه داد تا اگر تشخیص به سرطان باشد حتما عمل جراحی انجام گیرد.

دهقان منشادی ادامه داد در صورتی که فرد مبتلا به سرطان روده بزرگ باشد ابتدا باید جراحی و سپس شیمی درمانی را انجام داد، همه افراد بالای ۵۰ سال جهت پیشگیری باید نسبت به انجام کولونوسکوپی و آزمایش خون مربوطه اقدام کنند و اگر فردی قبلا از خویشاوندان درجه یک آنها مبتلا به سرطان کولورکتال باشد این غربالگری باید ۱۰ سال زودتر از سن فرد مبتلا صورت گیرد مثلا اگر پدر خانواده در ۵۰ سالگی مبتلا شده پسر یا دختر او در ۴۰ سالگی کولونوسکوپی کند.

قابل ذکر است که، تکرار انجام کولونوسکوپی هم هر ۵ تا ۱۰ سال یکبار است زیرا تشخیص زودهنگام در موفقیت درمان بسیار مهم و حائز اهمیت است.

سرطان روده بزرگ  به رشد سلول‌های سرطانی در کولون یا رکتوم (بخشی از روده بزرگ) گفته می‌شود. این بیماری به دلیل رشد و تکثیر غیرطبیعی سلول‌ها اتفاق می‌افتد. این سلول‌ها می‌توانند به بافت‌های دیگر بدن انتشار یافته (متاستاز) یا در آن‌ها تکثیر یابند.[ نشانه‌ها و علائم این بیماری می‌تواند شامل مواردی همچون خون در مدفوع (هماتوشزی)، تغییر در حرکات روده و دفع مدفوع، کاهش وزن و خستگی همیشگی باشد.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!