يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403 | Sunday 19th of May 2024
۱۳:۱۵
تحلیل اجتماعی - کد خبر : 13813
يكشنبه، ۲۳ آبان، ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰

اوقات فراغت با کیفیت بالا را دنبال کنید

اگر بی‌خیال گشت‌وگذار در اینترنت شوم، دیگر تمام روز برای من چگونه خواهد گذشت؟ یکی از دوستانم اخیراً به من گفت که از توقف بازی‌های ویدئویی و اینترنت می‌ترسد، چون نمی‌دانست چه کار دیگری باید بکند.

اوقات فراغت با کیفیت بالا را دنبال کنید

به گزارش گروه تحلیل و آینده پژوهی پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، شاید شما نیز برای مدت طولانی آنلاین بوده‌اید و حالا نمی‌دانید وقتی آنلاین نیستید چه کار دیگری باید بکنید. 

همان‌طور که در اینجا بحث کردیم، دنبال کردن اوقات فراغتِ با کیفیت بالا نه‌تنها آرامش‌بخش است، بلکه به شما کمک می‌کند تا زندگی خود را با ایجاد یک هویت تاب‌آور (مقاوم)، تقویت کنید. 

این یک چک‌لیست از کارهایی است که می‌توانید به‌جای این‌که مشغول سرگرمیِ روزمره مثل رجوع به رسانه‌های اجتماعی، نت‌فلیکس و بازی‌های ویدئویی باشید برای استراحت انجام دهید. 

برای برخی از مردم، ممکن است معمولی به نظر برسد، اما این دقیقاً همان وضعیتی است که من به آن دچار بودم. وقتی‌که من سعی کردم فعالیت‌های دوپامین مقطعی  را جایگزین کنم، متوجه شدم که زندگی من تهی و در چیزی جز کار خلاصه نمی‌شد. 

در آن زمان نمی‌توانستم با افکارم کنار بیایم. من از دوپامین مقطعی برای بی‌حس کردن خودم استفاده کردم تا مجبور نباشم در مورد تصمیمات سختِ پیش‌رویم فکر کنم. 

به همین دلیل من اغلب سعی می‌کردم بیشتر کار کنم، اما این ایده‌آل نیست. عدم تخصیص زمان کافی برای استراحت می‌تواند منجر به فرسودگی شغلی شود.  حالتی که در آن فرد روزهای متوالی به فعالیت‌های دوپامین مقطعی سرگرم است و از هر چیز مربوط به کار اجتناب می‌کند. 

 

اصول اولیه

گیج شده‌اید؟ نمی‌توانید تمرکز کنید؟ قدمی بزنید (پیاده‌روی کنید) - محله و یا طبیعت اطرافتان را کاوش کنید. 

خسته‌اید؟ چرتی بزنید و یا اگر شب است زودتر به رختخواب بروید (‏اگر از زود خوابیدن خودداری می‌کنید، این مطلب را بخوانید) 

احساس تنهایی یا ناراحتی می‌کنید؟ با یک دوست هم‌صحبت شوید.

مستأصل و شوکه‌اید؟ - یک‌تکه کاغذ و یک‌قلم به دست بگیرید و شروع به نوشتن کنید. این نوشتن ممکن است شامل تمام‌کارهایی باشد که باید انجام دهید و یا تنها احساس خود در مورد یک موضوع خاص را در بربگیرد. اغلب اگر در مورد چیزی نگران هستید و شروع به نوشتن آن کنید، مشکل برایتان شکل واضحی به خود می‌گیرد و اغلب به‌راحتی حل می‌شود. 

 

حرکت

نه‌تنها «حرکت» (=نرمش، ورزش و جنب‌وجوش) به هر شکلی بدن شما را سالم‌تر می‌کند، بلکه به شما کمک می‌نماید تا ذهن خود را شفاف کنید و نیز انعطاف‌پذیری بیشتری به شما می‌دهد. به خاطر داشته باشید، یک‌بار در هفته حتی بهتر از هیچ است. 

فعالیتی که برمی‌گزینید به آنچه علاقه دارید بستگی دارد. 

حتی یک پیاده‌روی ساده هم اهمیت دارد. اگر آماده‌ی طبیعت هستید، سری به آنجا بزنید. کوه‌نوردی را امتحان کنید و یا دوچرخه‌سواری. 

اگر یک ورزشکار حرفه‌ای نیستید - این «حرکت» می‌بایست برای شما جنبه‌ی تفریحی داشته باشد. اگر برای شما سرگرم‌کننده است، تعدادش را بالا ببرید. اگر این کار را بیشتر انجام دهید، بدن شما شکل بهتری به خود می‌گیرد و حس خوب‌تری خواهید داشت. اگر از باشگاه خوشتان نمی‌آید، مجبور به رفتن نیستید. ورزش‌های گوناگون را امتحان کنید؛ یوگا، شنا، رقص و یا هنرهای رزمی. 

 

فراگیری

یادگیری درنهایت می‌تواند بهترین پرکننده‌ی زمان باشد به‌خصوص زمانی که هیچ کاری برای انجام دادن نیست. سه حوزه اصلی وجود دارد که می‌توانید بر روی آن‌ها تمرکز کنید: 

۱. توسعه‌ شخصی داشته باشید

 به دنبال تجربیات جدید باشید، به مکان‌های تماشایی بروید، آدم‌های جذاب را به یک قهوه دعوت کنید، یا یک ژورنال را شروع به خواندن کنید و تأثیر آن را بر روی سؤالات مهم زندگی دنبال کنید.

۲. بخوانید

درباره‌ی همه‌چیز کتاب هست. برخی سرگرم‌کننده، برخی آموزنده، و برخی فلسفی هستند. هر یک از ژانرهایی که به آن بیشتر علاقه‌مند هستید را انتخاب کنید. خواندن فعالیتی است که می‌تواند افق دید شمارا به روش‌های متعدد گسترش دهد. 

۳. یک مهارت باب میل بازار را فرا بگیرید (‏طراحی، برنامه‌نویسی، کپی‌رایت، زبان خارجی، یا یک مهارت تجاری)

 ببینید آیا می‌توانید یک دوره آنلاین جالب را در مورد هر موضوعی پیدا کنید و در آن شرکت کنید.

۴. یک سرگرمی جدید را امتحان کنید

 اگر می‌خواهید یک سرگرمی جدید را انتخاب کنید (‏مانند ساختن به روش DIY به معنی خودت انجام بده  (خیاطی، گیتار، نوشتن) ‏اگر به دنبال الهام گرفتن هستید، این لیست رو از دست ندهید.)

 

غذا

هر روزِ ما با غذا خوردن گره خورده است، بنابراین یادگیری بیشتر در مورد این‌که چه درست می‌کنیم بسیار مفید است. 

مهارت‌های آشپزی خودتان را بهبود بخشید و یا یاد بگیرید چطور غذا درست کنید. 

آماده‌سازی زمانی غذا را فرابگیرید؛ آماده‌سازی زودتر. این کار باعث می‌شود هزینه‌های شما مدیریت شود و نیز کمک می‌کند وعده‌های سالم‌تر داشته باشید. 

اصول آشپزی را دنبال کنید - این کتاب نقطه شروع خوبی است. 

وعده‌های غذایی تخمیری را یاد بگیرید؛ کیمچی، خیارشور و ... شخصی خودتان را درست کنید. (‏پی‌نوشت: غذاهای تخمیری برای ما عالی هستند)‏. 

«پختن» را شروع کنید. کلوچه‌ها، براونی (یک نوع نان شیرینی میوه‌دار)، شیرینی‌ها، یا اگر می‌خواهید سالم‌تر باشد، چگونگی پخت نان خمیر ترش را جست‌وجو کنید. هزاران راه پیش روی شماست. 

اگر از نظر فضایی (در خانه) امکانش را دارید از دوستانتان دعوت کنید که برایشان غذا بپزید یا باهم آن را تجربه کنید. 

 

مصرف

ممکن است تا الآن متوجه شده باشید که هر چه تا کنون بیان شد، درباره‌ی کنش، خلق چیزی یا یادگیری برای ساختن بوده است. لزوماً چنین منظوری نداریم که سرگرمیِ مصرف‌گرایانه به‌طور خودکار بد است. 

درواقع برخی از آن‌ها، در زمره‌ی اوقات فراغتِ با کیفیت بالا به حساب می‌آید. مشکل این است که وقتی همه‌چیز اشتباه پیش می‌رود و از چیزی رنج می‌بریم، نمی‌توانیم رفتار خود را تعدیل کنیم و از تمام مسئولیت‌های دیگر شانه خالی می‌کنیم؛ اسمش را مخاطره‌ی «اجبار» می‌گذاریم. مواردی که مخاطره‌ی کمتری برای اجباری بودن دارند در زیر آمده است: 

 تجربه‌ی انجام بازی‌های میزی با دیگران به‌صورت رودررو. 

 خواندن کتاب یا شنیدن کتاب‌های صوتی. 

تماشای سینما و تئاتر.

مراجعه به موزه، گالری هنری، باغ‌وحش و ... .

تمام موارد بالا گزینه‌های باکیفیت بالایی به‌حساب می‌آیند. اما اگر بیش‌ازحد خسته‌کننده و هزینه‌بر باشد چطور؟ - در این حالت، فعالیت‌های دوپامینِ مقطعی متداول را با یک قانون انجام دهید - این کار باید با شخص دیگری پیش برود.‍ این قانون معمولاً این اطمینان را به شما می‌دهد که بیش‌ازحد مصرف‌گرایی نمی‌کنید و علاوه بر این با آن فرد ارتباط برقرار می‌کنید (گپ‌وگفت و تجربه‌ی اجتماعی): 

- به تماشای یک برنامه، یک فیلم و یا یک مسابقه ورزشی بنشینید. (حضوری یا غیر آن)

- بازی‌های ویدیویی را باهم تجربه کنید.

- این‌که شخصی در کنار شما باشد حس ارتباط واقعی را برایتان فراهم می‌کند، ارتباطی که این روزها از آن بی‌بهره هستیم. 

 

«خلأ» را با راه بهتری پرکنید. 

به همین راحتی،‌ این‌ها یک سری راه‌های عملی و در دسترس برای پر کردن اوقات فراغتتان به شمار می‌آیند. بله، ممکن است در مقایسه با بالاپایین کردن صفحات مجازی روی گوشی بیشتر زمان بگیرند اما درعین‌حال بسیار لذت‌بخش‌تر نیز خواهند بود. (و سلامت روانی/اجتماعی به‌همراه دارند)

ما نمی‌توانیم هفت روز هفته ۲۴ ساعته کار کنیم، نیاز به استراحت داریم. اما این‌که چطور انجامش می‌دهیم اهمیت پیدا می‌کند. در انتخاب فعالیت‌های اوقات فراغتتان دقت کنید. 

هیئت تحریریه ایران زمین

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!