يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403 | Sunday 19th of May 2024
۰۷:۵۱
تحلیل بین الملل - کد خبر : 16398
چهارشنبه، ۲۶ مرداد، ۱۴۰۱ - ۹:۰۰

اقدامات بی نتیجه سازمال ملل برای منزوی کردن روسیه

در ماه ژوین بود که با گذشت کمتر از چهار ماه از آغاز جنگ اوکراین و در اوج تلاش های غرب برای منزوی کردن روسیه، ده ها تن از سفیران سازمان ملل از کشورهایی در آفریقا، خاورمیانه، آمریکای لاتین و آسیا در مراسمی به مناسبت جشن ملی این کشور شرکت کردند.

اقدامات بی نتیجه سازمال ملل برای منزوی کردن روسیه

به گزارش گروه تحلیل و آینده پژوهی پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، پس از متهم کردن کشورهای غربی که بدنبال حذف روسیه و فرهنگ آن هستند، خطاب به سفرای شرکت کننده در مراسم جشن ملی روسیه گفت: "ما از همه شما برای حمایت و موضع اصولی شما در برابر به اصطلاح جنگ صلیبی ضد روسیه تشکر می کنیم."

به نقل از رویترز، حضور انبوه سفیران، مشکلاتی را که دیپلمات های غربی در تلاش برای حفظ عزم بین المللی برای انزوای دیپلماتیک روسیه پس از موج اولیه محکومیت های سازمان ملل برای حمله به اوکراین، با آن مواجه هستند، نشان دادند.

دیپلمات‌های غربی با آگاهی از از ناامیدی و نگرانی در میان برخی کشورها مبنی بر اینکه جنگ در این شش ماه، توجه جهانی زیادی را به خود جلب کرده است و هیچ چشم‌اندازی برای پایان دادن به آن توسط سازمان ملل وجود ندارد، اذعان می‌کنند که روش های هدف قرار دادن روسیه، بطور قابل توجهی محدود شده اند.

ریچارد گوان، مدیر سازمان ملل در گروه مستقل بین المللی بحران گفت: «با طولانی شدن جنگ، یافتن راه های معنادار برای مجازات روسیه دشوارتر شده است.»

دیپلمات‌ها و ناظران گفتند که در برخی موارد، کشورهای غربی از برخی اقدامات خاص خودداری می‌کنند، زیرا از حمایت کم کشورهای دیگر می‌ترسند، چراکه افزایش رای ممتنع نشان از عدم تمایل فزاینده برای مخالفت علنی با مسکو دارد.

به گفته دیپلمات‌ها، اتحادیه اروپا در ماه ژوئن طرحی را برای تعیین یک کارشناس سازمان ملل برای بررسی نقض حقوق بشر در روسیه بررسی کرد، اما به دلیل ترس از مخالفت تقریباً نیمی از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو که 47 عضو دارد، این ایده را کنار گذاشت.

اولاف وینتزک، مدیر دفتر ژنو بنیاد کنراد آدناور آلمان گفت: "کشورها از خود می پرسند که آیا واقعاً عاقلانه است که در میان کسانی باشیم که روسیه را تحت فشار قرار داده اند؟"

 

لباس و شکلات

هیئت روسیه در سازمان ملل متحد در ژنو گفت کشورهای غربی "به خوبی می دانند که منزوی کردن روسیه غیرممکن است زیرا این کشور یک قدرت جهانی است."

انزوای دیپلماتیک روسیه حتی بر رای‌گیری برای تصمیم‌گیری بهترین «لباس ملی» در مراسمی در ماه ژوئن در سازمان ملل، تأثیری نداشت. در این مراسم، یک دیپلمات روسی برنده شد و یک بسته شکلات به عنوان جایزه دریافت کرد.

روسیه به‌عنوان دارنده حق وتو در شورای امنیت 15 عضوی سازمان ملل متحد، می‌تواند از خود در برابر اقدامات اساسی مانند تحریم‌ها محافظت کند، اما همچنین برای کاهش حمایت از اقدامات دیپلماتیک غرب از طرق دیگر نیز تلاش کرده است.

پیش از رای گیری مجمع عمومی 193 عضوی سازمان ملل در ماه آوریل مبنی بر تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر، مسکو به کشورها هشدار داد که رای موافق یا ممتنع به عنوان پیامی "غیر دوستانه" تلقی خواهد شد و حتما پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت.

این اقدام به رهبری آمریکا با 93 رای موافق، 24 رای مخالف و 58 رای ممتنع مواجه شد.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، گفت که روسیه توانسته است برخی کشورها را قانع کند که تحریم‌های غرب عامل بحران جهانی غذایی ناشی از جنگ مسکو هستند.

او در ماه ژوئیه به کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: "بیش از 17 کشور آفریقایی به دلیل ترس از تاکتیک های ارعاب روسیه علیه آنها، رای ممتنع دادند. ما باید از این مسئله آگاه باشیم."

 

خطوط قرمز

در عرض یک هفته پس از تهاجم 24 فوریه، تقریباً سه چهارم مجمع عمومی به توبیخ روسیه و خروج نیروهایش رای دادند. سه هفته بعد، مجدداً روسیه را به دلیل ایجاد یک وضعیت انسانی "وخیم" محکوم کردند.

یک دیپلمات ارشد آسیایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «حمایت از انزوای روسیه، کاهش خواهد یافت و هیچ تمایلی برای اقدام بیشتر وجود ندارد مگر اینکه روسیه از خطوط قرمز مشخصی عبور کند.»

برخی از دیپلمات ها اشاره کرده اند که چنین خطوط قرمزی می تواند حمله هسته ای یا شیمیایی، مرگ غیرنظامیان در مقیاس بزرگ یا الحاق سرزمین اوکراین باشد.

کشورهای غربی در تمرکز بر انتخابات نهادهای سازمان ملل موفق بوده اند. برای اولین بار از زمانی که آژانس کودکان سازمان ملل متحد یونیسف در سال 1946 ایجاد شد، روسیه نتوانست در ماه آوریل مجدداً در هیئت مدیره انتخاب شود و نتوانست کرسی هایی را در سایر نهادها حفظ کند.

اما در سازمان بهداشت جهانی در ماه مه، حدود 30 کشور، که نیمی از آنها از آفریقا بودند، برای رای‌گیری درباره قطعنامه اوکراین حاضر نشدند.

یک دیپلمات ارشد آفریقایی که نخواست نامش فاش شود، با اشاره به ارسال تسلیحات غربی به اوکراین و فقدان گفتگوهای واقعی برای پایان صلح آمیز جنگ، گفت: «برای ما گیج کننده ترین اتفاق این است که درگیری مانند این اساساً در معرض تشویق برای طولانی تر شدن قرار گرفته است.»

اوکراین خواستار اخراج روسیه از سازمان ملل شده است. اما انجام این اقدام بی‌سابقه مستلزم توصیه شورای امنیت و سپس رای مجمع عمومی است.

گزینه دیگر غرب برای افزایش فشار بر روسیه می تواند لغو اعتبارنامه نمایندگان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه باشد، اما حداقل به حمایت اکثریت مجمع عمومی نیاز دارد.

 

منبع: www.reuters.com

علیرضا مجیدی

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!