يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403 | Sunday 19th of May 2024
۰۸:۳۹
محیط زیست - کد خبر : 14463
چهارشنبه، ۲۴ آذر، ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰

احتمال شکسته شدن قفسه یخی قطب جنوب در ده سال آینده

دانشمندان تخمین می زنند که یخچال "Thwaites" در حال حاضر مسئول 4 درصد از افزایش سالانه سطح دریاها در جهان است. محققان می گویند دمای گرمتر اقیانوس ها، که توسط تغییرات آب و هوایی ایجاد می شود، عامل فرسایش این یخچال است.

احتمال شکسته شدن قفسه یخی قطب جنوب در ده سال آینده

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، یک گروه از دانشمندان بین المللی هشدار داده اند که یک قفسه یخی قطب جنوب حاوی یخچال "Thwaites" ممکن است طی پنج تا ده سال آینده متلاشی شود. محققان به دلیل اندازه بسیار زیادش (تقریباً به اندازه بریتانیا یا ایالت فلوریدا آمریکا) و همچنین افزایش سرعت فرسایشش، آن را "یخچال روز رستاخیز" نامیده اند.

به نقل از اسپوتنیک، دانشمندان با استفاده از یک زیردریایی بدون خدمه که برای اولین بار در زیر "Thwaites" سفر کرد، مطالعه و اندازه گیری هایی را انجام دادند. اطلاعات جمع آوری شده توسط زیردریایی نشان می دهد که آب گرم بیشتری از اعماق اقیانوس به یخچال می رسد و باعث شکستگی در Thwaites و قفسه یخی می شود.

دکتر ارین پتیت از دانشگاه ایالتی اورگان توضیح داد: «من آن را تا حدودی شبیه به شیشه ماشین تصور می کنم که در آن چند ترک دارید که به آرامی در حال گسترش هستند، و سپس ناگهان از روی یک دست انداز عبور می کنید و کل شیشه از هر جهت شروع به خرد شدن می کند.» 

دانشمندان می گویند که این وضعیت به دلیل حفره های عظیم زیر یخچال، تشدید می شود که به آب اجازه می دهد آن را فرسایش دهد. از آنجایی که بیشتر سطح "Thwaites" زیر سطح دریا قرار دارد، محققان می گویند یخچال طبیعی در برابر ذوب شدن، آسیب پذیر است.

محققان معتقدند که اگر این قفسه شکسته شود، پتانسیل این را دارد که سطح آب دریاها را تا 25 درصد افزایش دهد. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که سقوط یخچال به تنهایی در اقیانوس منجر به افزایش سطح آب دریاها تا حدود 65 سانتی‌متر می‌شود. دانشمندان می گویند که فروپاشی این یخچال بر سایر یخچال های طبیعی این منطقه نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت.

الا گیلبرت، دانشمند پژوهشی در دانشگاه ریدینگ، گفت که برای جلوگیری از تغییرات آب و هوایی که باعث افزایش دمای اقیانوس ها می شود، به واکنش فوری جامعه بین المللی نیاز است.

او اظهار کرد: «مناطق قطبی نماد تغییر آب و هوا هستند. ما واقعاً باید انتشار گازهای گلخانه ای خود را به حداقل برسانیم زیرا اگر مناطق قطبی را از دست بدهیم، نه تنها تغییرات آب و هوایی را شدت خواهیم داد، بلکه به افزایش سطح دریاها کمک خواهیم کرد که همه را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.»

محققان اکنون در حال آماده شدن برای ارسال یک زیردریایی زرد رنگ به نام "Boaty McBoatface" هستند که در زیر یخ های شناور یخچال فرو رفته و همه عوامل موثر بر ذوب شدن آن را جمع آوری می کند.

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار محیط زیست
پربیننده‌ترین اخبار محیط زیست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!