شنبه، 29 ارديبهشت، 1403 | Saturday 18th of May 2024
۰۶:۳۷
تحلیل نظامی - کد خبر : 9563
چهارشنبه، ۲۹ ارديبهشت، ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

پروژه بزرگ ایران برای امنیت آسمان

تقویت و سازماندهی سرفرماندهی متمرکز پدافند ملی ایران موجب شده تا یک مشت گره کرده، هر تهدیدی را در هر زمان و مکانی بنا بر تشخیص و فرمان فرمانده خود، شناسایی و نابود کنند.

پروژه بزرگ ایران برای امنیت آسمان

گروه دفاعی پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، چرایی و دلیل قدرت پدافندی ایران را که در چند سال اخیر بازتاب وسیعی در رسانه های داخلی و خارجی داشته بررسی می کند؛ پروژه بزرگ ایران برای امنیت آسمان چه بوده و چه هست؟ این ها پرسش هایی اصلی می باشد که  رسانه های منطقه ای و جهانی را درگیر خود کرده است. با ما تا انتهای این تحلیل همراه باشید.

ظهور فناوری های نوین و به تبع آن، پیدایش تهدیدات جدید در حوزه امنیت هوایی، سبب شده تا ساختارهای نظامی در حوزه هوا فضای ارتشهای جهان، خصوصاً در سال های اخیر دستخوش به روزرسانی های متعددی شوند.

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هم از این وضعیت مستثنی نیستند بلکه حتی می توان گفت که با وجود تهدیدات متعدد علیه امنیت آسمان ایران، ضرورت به روز رسانی ساختار دفاعی کشور در این حوزه بیش از پیش و به مراتب بیش از سایر کشورها احساس می شود.

توسعه تسلیحات و تجهیزات پدافندی ایران در سال های اخیر، روندی رو به رشد را تجربه کرده تا جایی که مؤسسات و اندیشکده های صاحب نظر نظامی، از عبارت انقلاب برای توصیف پیشرفت های ایران در این حوزه استفاده کرده اند. قابلیت های سخت افزاری پدافند هوایی ایران به جایی رسید که پیشرفته ترین تجهیزات جاسوسی و عملیاتی کشورهایی مانند آمریکا و اسرائیل، توان گریز از چشمان تیزبین و دست بلند سامانه های راداری و موشکی ایرانی را نداشتند. سرنگونی پهپادهای فوق پیشرفته آمریکایی و اسرائیلی، گواه صادق این مدعاست.

اما به نظر میرسد که ایران، در انقلاب امنیتی - نظامی خودش در آسمان، به همین سطح از پیشرفت، اکتفا نکرده! تقویت و سازماندهی سرفرماندهی متمرکز پدافند ملی ایران تحت عنوان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص)، در رسانه ها و محافل تحلیلی دفاعی انعکاس گسترده ای یافت و سبب ایجاد بحث های گسترده بین صاحب نظران و تحلیل گران شد. 

تا پیش از تشکیل سرفرماندهی پدافند هوایی ملی در ایران، یگان ها و سامانه های پدافند هوایی در چندین و چند سازمان جداگانه، رادارها و موشک هایشان را به سمت آسمان نشانه رفته بودند و مترصد شکار پرنده های متجاوز بودند؛ اما حالا تمام این سامانه ها اعم از راداری یا موشکی، تحت یک فرماندهی منسجم و متمرکز و تحت یک شبکه واحد سازماندهی شده اند و آماده اند تا مانند یک مشت گره کرده، هر تهدیدی را در هر زمان و مکانی بنا بر تشخیص و فرمان فرمانده خود، شناسایی و نابود کنند.

افزایش سرعت عمل، هماهنگی بیشتر، سازماندهی مناسب بر اساس تهدیدات روز و مواردی از این دست، از جمله مزایای ایجاد قرارگاه پدافند هوایی ملی در ایران است. حالا ظرفیت های یگانی، دانش و تجربه، تجهیزات و تسلیحات پدافندی ارتش و سپاه پاسداران، تحت یک فرماندهی واحد از آسمان ایران حراست می کنند. گام مهمی که مظهر هماهنگی و هم افزایی در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

 

هیئت تحریریه ایران زمین

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل نظامی
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل نظامی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 29 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!