شنبه، 15 ارديبهشت، 1403 | Saturday 4th of May 2024
۰۰:۴۲
تحلیل - کد خبر : 18824
يكشنبه، ۰۲ ارديبهشت، ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰

مقابله با تروریست‌ها؛ موضوع مهم مذاکرات تهران و اسلام‌آباد

برقراری امنیت در مرزهای شرقی کشور و جلوگیری از ورود تروریست‌ها به استان سیستان و بلوچستان می‌تواند یکی از مهمترین رهاوردهای سفری باشد که سید ابراهیم رئیسی عازم آن است.

مقابله با تروریست‌ها؛ موضوع مهم مذاکرات تهران و اسلام‌آباد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین و به نقل از ایسنا، رئیس‌جمهور کشورمان فردا دوشنبه به دعوت رسمی پاکستان، راهی اسلام آباد خواهد شد. این نخستین سفر رئیسی به کشور همسایه شرقی است. دولت رئیسی اولویت سیاست خارجی خود را احیای روابط با همسایگان اعلام کرده و حالا نوبت سفر به پاکستان رسیده است.
موضوعات مشترک مختلفی میان ایران و پاکستان در این سال‌ها وجود داشته است که یکی از آنها خط لوله انتقال گاز است که اسلام آباد به خاطر تهدیدات آمریکا، اجرای این طرح را تعلیق کرد، هرچند دنبال راهی برای اجرای این طرح و معافیت از جریمه‌های آمریکاست.
با این حال این اواخر مساله ناامنی در مرزهای شرقی کشور و ورود تروریست‌ها از پاکستان به ایران و انجام عملیات علیه نیروهای سپاه، مرزبانی و انتظامی بر موضوعات مشترک دو کشور سایه انداخته است.
جیش‌الظلم در سال گذشته چندین عملیات تروریستی در داخل ایران و در شهرستان راسک انجام داد و عده‌ای از نیروهای مرزبانی و انتظامی کشورمان را در سیستان و بلوچستان به شهادت رساند. در واکنش به همین اقدامات بود که نیروهای مسلح کشورمان در اواخر دی سال گذشته مراکز تجمع این گروهک را در داخل خاک پاکستان مورد هدف قرار دادند، البته بعد از این اقدام، پاکستان هم چند نقطه مرزی ایران را بمباران کرد.
در روز ۱۶ فروردین امسال نیز جیش الظلم در اقدامی دیگر در چابهار و راسک، عملیات تروریستی انجام داد و ۱۶ نفر از نیروهای سپاه و انتظامی کشورمان را به شهادت رساند. مجید میراحمدی معاون امنیتی وزیر کشور درباره این عملیات گفته بود «همه تروریست‌ها تابعیت خارجی داشتند» و احمد وحیدی وزیر کشور هم گفت که « از قبل از پاکستان خواسته شده مرزها را کنترل کنند چون تروریست‌ها از آن طرف مرزها می‌آیند. آنها باید مرزها را بیشتر کنترل کنند تا تروریست‌ها نتوانند به راحتی اقداماتی کنند و این تذکرات داده شده و خواهد شد.»
مطالبه اصلی ایران از اسلام آباد، کنترل مرزها و تامین امنیت در بلوچستان این کشور است هرچند پاکستان با صدور بیانیه‌ای حملات تروریستی جیش‌الظلم به راسک و چابهار را محکوم کرد و آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان هم  در گفت وگوی تلفنی با رئیسی در روز ۲۴ فروردین « بر تقویت روابط و همکاری‌های امنیتی برای مبارزه با تروریسم و جلوگیری از آسیب رساندن این مسئله به روابط دوستانه فیمابین تاکید کرد.» ولی این محکومیت‌ها مانعی برای اقدامات تروریست‌ها نبوده است.
وجود همین ناامنی‌های موجب تصویب طرحی در ستادکل نیروهای مسلح برای ایجاد انسداد مرزی شد. این طرح هم در مرزهای استان‌های خراسان رضوی و جنوبی با افغانستان و هم در مرزهای سیستان و بلوچستان با پاکستان توسط ارتش و مرزبانی در حال اجراست. امیرسرتیپ آشتیانی وزیر دفاع درباره ایجاد استحکامات در مرزهای شرقی کشور برای تقویت امنیت در این مرزها به ایسنا گفته بود که« در این طرح فقط مساله کشیدن دیوار نیست بلکه در مناطق مرزی برنامه‌های زیادی داریم که شامل ایجاد موانع، استفاده از تجهیزات نوین و دوربین‌های پیشرفته، بالگردها، پهپادها، ریزپرنده‌ها و امکانات مخابراتی و تسلیحاتی است.» با این حال با توجه به طولانی بودن مرزها با پاکستان، فعالیت یک طرفه از سوی ایران پاسخگوی کامل انسداد مرزی نخواهد بود.
حالا رئیس جمهور ایران راهی اسلام‌آباد می شود تا در کنار پیگیری همه موضوعات مشترک دو کشور از جمله ارتقای همکاری‌های اقتصادی و تجاری، مطالبه مهمی از این کشور یعنی تامین امنیت مرزهای خود و مقابله با تروریست‌ها را دنبال کند. در این مدت هم مقامات امنیتی دو کشور بارها با یکدیگر ملاقات کرده و هر دو طرف بر مقابله با تروریسم تاکید داشته‌اند. به نظر می رسد که مقدمات توافق امنیتی بین دو کشور آماده شده که در این سفر مورد بررسی عالی ترین مقامات دو کشور قرار می گیرد. توافقی که باید موجب همکاری گسترده تهران و اسلام آباد برای مقابله جدی با تروریست‌ها باشد.

علیرضا مجیدی

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 15 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!