شنبه، 29 ارديبهشت، 1403 | Saturday 18th of May 2024
۰۷:۰۴
ایران - کد خبر : 17156
شنبه، ۰۸ بهمن، ۱۴۰۱ - ۶:۰۰

ماجرای شخصی سفارت آذربایجان و سوءاستفاده دیپلماتیک باکو؛ واکنش‌های جهانی چه بود؟

صبح روز گذشته، جمعه 7 بهمن 1401 فردی به نام یاسین حسین‌زاده مسلح به سلاح کلاشینکوف وارد سفارت باکو در تهران شد و مأمور ارشد امنیتی سفارتخانه را به قتل رساند و سپس دستگیر شد. با وجود اینکه رسانه‌های جهانی سعی در سیاسی نشان دادن این اقدام دارند؛ اما شواهد خبر از انگیزه‌های شخصی می‌دهند.

ماجرای شخصی سفارت آذربایجان و سوءاستفاده دیپلماتیک باکو؛ واکنش‌های جهانی چه بود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، مردی مسلح ساعت ۸:۳۰ صبح جمعه با خودروی شخصی و به همراه دو فرزند خود در جلوی سفارت باکو در تهران توقف می‌کند و پس از ارعاب نگهبان جلوی درب سفارتخانه وارد ساختمان شده و شروع به تیراندازی می‌کند. بر اثر تیراندازی، فردی به نام «اورخان عسگروف» رئیس حراست سفارت باکو کشته می شود و دو نفر دیگر زخمی می‌شوند. در حالی که گزارش های اولیه و اظهارات متهم پس از دستگیری از انگیزه های شخصی وی پرده بر میدارد، بلافاصله الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان، که اخیراً اظهارات تنش‌زایی را از وی درخصوص ایران شاهد بوده‌ایم، از این حمله به عنوان یک حادثه تروریستی یاد میکند و میگوید: «ما خواستار این هستیم که این اقدام تروریستی به زودی بررسی شود و تروریست‌ها به زودی مجازات شوند»! 

ساعاتی بعد از دستگیری مهاجم سفارت باکو و در گزارش‌های ابتدایی از حمله صورت گرفته، محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران گفت: «مهاجم مدعی شده فروردین امسال همسرش به سفارت آذربایجان در تهران مراجعه کرده و دیگر به منزل بازنگشته است.»بر اساس گزارشی که به نقل از سرپرست دادسرای امور جنایی منتشر شد، این فرد به همراه دو فرزند خردسال خود وارد سفارت شده است. فرد مهاجم گفته است: «در مراجعات مکرر به سفارت هیچ پاسخی از آن‌ها دریافت نمی‌کردم و تصور می‌کردم همسرم در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران است و حاضر به دیدار با من نیست. امروز صبح تصمیم گرفتم با اسلحه کلاشینکفی که از قبل تهیه کرده بودم، به سفارت بروم.»مرکز رسانه قوه قضاییه نیز اعلام کرد: نشانه‌های بیشتر از انگیزه شخصی مهاجم سفارت جمهوری آذربایجان به دست آمده و این متهم 29 فروردین1401 شکایت‌ مفقودی همسرش را که اهل باکو بوده، در ارومیه ثبت کرده است. پرونده مفقودی پس از پیگیری و مشخص شدن این که همسر وی به جمهوری آذربایجان بازگشته است، در این موضوع خاص بسته می شود و پس از آن، این فرد موضوع را از وزارت خارجه و سفارت جمهوری آذربایجان پیگیری کرده است.در ابتدای سال همسر فرد مهاجم با کمک دو نفر دیگر از اعضای خانواده اش به جمهوری آذربایجان می رود و دیگر برنمی گردد.»

 

واکنش رسانه‌های آذربایجان با طعم تشدید تنش

خبرآنلاین در گزارشی به واکنش‌های ضد و نقیض و در بعضی موارد تند رسانه‌های آذربایجان پرداخته و آن‌ها را بررسی می‌کند در ادامه خلاصه‌ای از نکات کلیدی این گزارش را میخوانید.

خبرآنلاین ابدا واکنش یکی از معروف‌ترین خبرگزاری های آذربایجان یعنی خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان را بررسی می‌کند. این خبرگزاری فیلم دوربین‌های مداربسته سفارت از لحظه حمله مهاجم و هویت وی را برای اولین بار منتشر و ادعا کرد که این فرد با برخی نیروها در ایران در ارتباط است. اما این خبرگزاری به همین ادعای بی پایه و اساس بسنده نکرد و در ادامه اظهارات تندی را در خصوص ایران مطرح کرد: «پلیس تلاشی انجام نداده و هم اکنون نیز هیچ عملیاتی صورت نمی‌گیرد.» 

آیخان حاجی زاده رئیس اداره مطبوعاتی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در گفت و گو با «تی.آر.تی.هابر» این حمله را محکوم کرد و علت آن را پویش ضد آذربایجانی رسانه‌ها و دولت ایران عنوان نمود و در ادامه اظهارات تندی را در خصوص تعطیلی سفارتخانه باکو در تهران مطرح کرد:: «ما از دولت ایران می‌خواهیم که اقدامات لازم را برای شناسایی متجاوز انجام دهد. هر کشوری مسئول تامین امنیت سفارت‌ها در کشور خود است. دولت آذربایجان قصد دارد به زودی سفارت خود را در تهران تخلیه کند.» 

این اظهار نظر در حالی صورت گرفت که حوادثی مشابه در گذشته موجب تعطیلی سفارتخانه ها نشده است؛ حال آنکه برخی از آن حوادث با انگیزه سیاسی بوده اما حادثه دیروز در تهران صرفاً با انگیزه‌های شخصی صورت گرفته است. برای مثال می‌توان به ترور آندره کارلوف، سفیر وقت روسیه در ترکیه در سال 2016 توسط مأمور پلیس سابق اشاره کرد که نه موجب بسته شدن سفارت روسیه شد و نه موجب برهم خوردن روابط دیپلماتیک دو کشور و دولت ترکیه 4 سال بعد، یعنی در سال 2020 بعد از انجام تحقیقات حکم آمران و عاملان اصلی این جنایت را صادر کرد. 

از دیگر واکنش‌های بین المللی در پی حمله به سفارت باکو در تهران می‌توان به دیدار و گفتگو حکمت حاجی‌اف دستیار رئیس جمهوری آذربایجان و جورج دیک سفیر اسرائیل درآذربایجان اشاره کرد. 

وزیر امور خارجه ترکیه نیز بر موج محکوم کردن ها سوار شد و حمله صورت گرفته را در توییتی محکوم کرد.

سیدعباس موسوی سفیر ایران در باکو نیز به وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان،  احضار شد. 

خبرآنلاین در ادامه به واکنش رویترز و بی بی سی فارسی، انتقاد کرده و برجسته سازی یک موضوع به ظاهر شخصی - ناموسی را، رپرتاژ خبری برای گل‌آلود کردن روابط دو کشور می‌داند.

حال آنکه پیش از پیچیده شدن این مسئله ظاهراً ساده، تمرکز اصلی باید بر شواهد موجود یعنی مفقود شدن چند ماهه همسر متهم باشد؛ چراکه به عنوان انگیزه اصلی این اقدام مطرح شده و بنظر میرسد کلید رمزگشایی این ماجرا باشد.

اسپوتنیک روسیه نیز به این حمله واکنش نشان داد و از اقدامات تنش‌زای برخی رسانه ها و جریان ها انتقاد کرد و نوشت:: برخی به دنبال ماهی گرفتن از آب گل‌آلود هستند و قطع روابط و اخراج دیپلمات‌ها یا خارج کردن دیپلمات‌های آذربایجان را ترویج می‌کنند. آذربایجان در دام و تله‌های دشمنان دو ملت نیفتد.

سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در توییتر به این ماجرا واکنش نشان داد و نشوت: اتحادیه اروپا به وزارت امور خارجه (جمهوری) آذربایجان و مردم (جمهوری) آذربایجان در رابطه با حمله به سفارت این کشور در ایران تسلیت می‌گوید».

وزارت امور خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای این حادثه را محکوم و درخواست کرد که مقامات ایران تا روشن شدن ابعاد ماجرا، تمام تلاش خود را بکار بندند.

 

تلاش تیم دولت برای جلوگیری از پیچیده شدن ماجرا

محمد جمشیدی، معاون سیاسی رئیس جمهور علاوه بر محکوم کردن این حمله، تصریح کرد که رئیس جمهور دستور رسیدگی کامل و سریع به این پرونده و بررسی تمامی ابعاد ماجرا را صادر کرده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه نیز تاکید کرد: انگیزه فرد حمله کننده به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران شخصی بوده است.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ارتباط تلفنی با همتای آذربایجانی خود، ضمن تسلیت و اظهار تأسف در این باره که به کشته شدن یک دیپلمات و مجروح شدن دو نفر دیگر از کارکنان این سفارت منجر شد، با وزیر خارجه آذربایجان و خانواده این دیپلمات ابراز همدردی کرد. امیرعبداللهیان ضمن محکوم کردن این حادثه با اشاره به سوء استفاده دشمنان دو کشور از حادثه امروز تأکید کرد، نباید اجازه دهیم که این حادثه بر مناسبات دو کشور تأثیر منفی بگذارد.وزیر امور خارجه کشورمان پیشنهاد کرد برای روشن شدن ابعاد مختلف حادثه، نهادهای امنیتی دو کشور در همکاری نزدیک با یکدیگر، موضوع را پیگیری و بررسی کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در اقدامی تنش‌زدا به بیمارستان شهدای تجریش رفت و با مصدومان این حادثه دیدار و از آن‌ها دلجویی کرد. 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار ایران
پربیننده‌ترین اخبار ایران
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 29 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!