شنبه، 29 ارديبهشت، 1403 | Saturday 18th of May 2024
۰۵:۱۵
کتاب و ادبیات - کد خبر : 12672
چهارشنبه، ۳۱ شهريور، ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰

راه‌یافتگان به مرحله دوم جایزه قیصر امین‌پور مشخص شدند

اسامی آثار راه‌یافته به مرحله دوم داوری جایزه قیصر امین پور از سوی دبیرخانه پنجمین دوره کتاب سال دفتر شعر جوان اعلام شد.

راه‌یافتگان به مرحله دوم جایزه قیصر امین‌پور مشخص شدند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین به نقل از ایرنا در این دوره از جشنواره شاعران متولد سال ۶۹ و ۶۹ به بعد که در سال ۹۹ کتاب شعر چاپ کرده‌اند از ۲۲ خرداد تا ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ فرصت داشتند تا خود یا ناشرانشان این آثار را به به دفتر شعر جوان ارسال کنند. 
 
کتاب‌های ارسالی برای این جشنواره باید از ویژگی های اولیه ای نظیر اینکه مجموعه مستقل شاعر، چاپ اول و به خط و زبان فارسی بودن برخوردار باشند. 
 
داوران در مرحله نخست ۵۳ عنوان کتابِ ارسال شده به دبیرخانه را بررسی کردند که از این میان 23 اثر برای ذراهیابی به مرحله دوم انتخاب شد.
 
عنوان برخی از آثار راه یافته به مرحله دوم شامل «نسخه محرمانه: سیدمحمدصادق آتشی (نشرسوره مهر)»، «این ادامه داستان دارد: جواد افرا (شر ایهام)»، «قلبم به تماشای تو ایستاده: حانیه بهرامی (نشرایجاز)»، «حریم خصوصی: فاطمه ترسا (نشر فصل پنجم)»، «خودسوزی افتاب: ابوالفضل جبله (نشر فصل پنجم)»، «زندان ماهی ها در خیابان بهار: بهار چمنکار (سیب سرخ)»، «نقطه ضعف: مجتبی خرسندی (نشر امتیاز)»، «سبز روشن : حسن خلجی (نشر شانی)»، «کعبه دیوارهای خانه توست: محمدمهدی درویش زاده (نشر فصل پنجم)» و «هنوز: ریحانه رسول زاده (نشر نزدیک‌تر)» می باشد.
 
«لب کوک: آرزو سبزوار (نشر ایهام)»، «شبیه نخستین انسان: حسین سقایی (نشر ایجاز)»، «اثر: اسماء سوری (نشر سوره مهر)»، «شد: مهران شفیعی (نشر سیب سرخ)»، «ضمائم : پیمان طالبی(نشر نزدیک تر)»، «شاهدان: رویا طلاساز فیروزی (نشر ایهام)»، «مردی که علامت سوال است سرش: امیرحسین علیاری (نشر فصل پنجم)» و «تن: علی عیسی بیگی (نشر فصل پنجم)» از دیگر آثار راه یافته به مرحله دوم این جایزه است.
 
سایر آثاری که به مرحله دوم راه یافتند نیز «هفت خان: امیر قربان زاده (نشر طنین سخن)»، « یادآور: محمدحسین کلارستاقی (نشر سیب سرخ)»، «کوبه : سعید مبشر (نشر ایهام)»، «نارنج: نفیسه سادات موسوی (نشر سوره مهر)» و «تشرف: سیدعلی نقیبی (نشر فصل پنجم)» هستند.
 
جایزه کتاب سال شعر دفتر جوان از سال ۸۵ آغاز به کار کرد و بعد از یک دوره توقف از سال ۸۷ به یاد قیصر امین‌پور (۱۳۳۸ تا ۱۳۸۶) شاعر نام‌آشنا، به کار خود ادامه داد. برگزاری این جایزه بعد از مدتی و از سال ۱۳۸۹ به دلیل تغییر مدیر عامل وقت دفتر شعر جوان (محمدرضا عبدالملکیان) متوقف شد و از سال ۹۶ با مدیریت جدید (بیوک ملکی) برگزار می‌شود.
 
این جایزه با هدف معرفی شعر و شاعر خوب به جامعه از سوی دفتر شعر جوان برگزار می شود و آثار ارسالی از نظر موضوع و قالب شعری محدودیتی ندارند و در این داوری تمام  کتاب‌های شعر چه در قالب‌های کهن و چه قالب‌های نوین، نیمایی و سپید مورد بررسی قرار می گیرند.
 
قیصر امین‌پور از شناخته‌شده‌ترین شاعران معاصر است که آثار زیادی از جمله آینه‌های ناگهان، تنفس صبح، دستور زبان عشق، گل‌ها همه آفتابگردان اند طی بیش از سه دهه فعالیت شاعری از او به جا مانده است. وی علاوه بر سرودن شعر و نویسندگی استاد دانشگاه نیز بود و جلسات مختلف ادبی را از ابتدا در حوزه هنری و بعد دفتر شعر جوان راه انداخت و اداره کرد. توجه به شاعران جوان و نوجوانان علاقه‌مند به شعر و هدایت آثار آنان از عمده فعالیت‌های زنده‌یاد امین‌پور بود.
 

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار کتاب و ادبیات
پربیننده‌ترین اخبار کتاب و ادبیات
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 29 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!