شنبه، 29 ارديبهشت، 1403 | Saturday 18th of May 2024
۰۶:۵۲
کتاب و ادبیات - کد خبر : 12267
پنجشنبه، ۱۸ شهريور، ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰

ثبت تبریز به عنوان شهر خلاق در ادبیات جهان در یونسکو

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به وجود مقبره 400 شاعر و عارف بزرگ در «مقبرة‌الشعرا» تبریز برای اثبات قدمت ادبیات این شهر، عنوان کرد: پرونده تبریز برای ثبت جهانی به عنوان شهر خلاق ادبیات در یونسکو پذیرفته شده و در حال بررسی است.

ثبت تبریز به عنوان شهر خلاق در ادبیات جهان در یونسکو
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین به نقل از رکنا، محمدرضا پورمحمدی، در جلسه ستاد بزرگداشت روز ملی شعر و ادب فارسی، از ابتکار دکتر شعردوست در تعیین روز درگذشت استاد شهریار به عنوان روز ملی شعر و ادب فارسی، قدردانی کرد و افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته برگزاری این مناسبت در سطح ملی اهتمامی که باید اتفاق می‌افتاد، وجود نداشت.
 
استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه با وجود محدودیت‌های کرونایی، مراسم امسال باید در خور شأن استاد شهریار و روز ملی شعر و ادب فارسی برگزار شده و کاستی‌های سال‌های گذشته برطرف شود، یادآور شد: با توجه به نزدیکی به روز ملی شعر و ادب فارسی باید اهتمام جدی برای برگزاری مراسم این روز بین دستگاه‌های فرهنگی و مرتبط وجود داشته باشد به‌طوریکه حتی اگر کمیت برنامه‌ها را هم کاهش دهیم بر کیفیت برنامه‌ها افزوده شود.
 
وی بزرگداشت استاد شهریار را به عنوان یکی از اهداف برگزاری مراسم روز ملی شعر و ادب فارسی، برشمرد و افزود: مطرح کردن توانمندی‌های خودمان در گستره ادب فارسی در حوزه جغرافیای قفقاز هدف دیگر آن به شمار می آید.
 
پورمحمدی به برگزاری جایزه ادبی شهریار توسط دانشگاه تبریز در سال‌های گذشته، اشاره داشت و عنوان کرد: شهریار پژوهان منطقه از ترکیه و جمهوری آذربایجان و گرجستان از طریق این مراسم شناسایی شده‌اند.
 
وی  همچنین به پذیرش و بررسی پرونده تبریز برای ثبت جهانی به عنوان شهر خلاق ادبیات در یونسکو اشاره کرد و گفت: اشاره به این نکته که در مجموعه تاریخی «مقبرة‌الشعرا» بیش از ۴۰۰ شاعر و عارف بزرگ آرمیده‌اند، در اثبات قدمت ادبیات این شهر، کفایت می‌کند.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی نیز نسبت به کسب عنوان «شهر خلاق ادبیات» توسط تبریز، اظهار امیدواری کرد و گفت: مجمع عمومی یونسکو این موضوع را در آبان ماه امسال، بررسی می کند.
 
سیدقاسم ناظمی با بیان اینکه یونسکو به شکل متمرکز و مستمر شهرهای خلاق را رصد می‌کند که تا چه اندازه در آن حوزه فعال هستند، بیان داشت: بحث شهرهای خلاق به دلیلی اینکه انگیزه رقابت فرهنگی بین شهرهای جهان را ایجاد می کند، ایده ارزشمندی است. 
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه بدین سبب  بزرگداشت روز شعر و ادب فارسی بسیار مهم و پراهمیت است، متذکر شد: اگر بتوانیم این مراسم را به خوبی و آبرومندانه برگزار کنیم، شهر خلاق ادبیات جهانی را که مایه افتخار مردم تبریز است را برای کسب می کنیم. اما صیانت از آن، نیازمند مشارکت عمومی است.
 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار کتاب و ادبیات
پربیننده‌ترین اخبار کتاب و ادبیات
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 29 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!