شنبه، 29 ارديبهشت، 1403 | Saturday 18th of May 2024
۰۹:۱۱
تحلیل هیبریدی - کد خبر : 5202
سه شنبه، ۲۵ شهريور، ۱۳۹۹ - ۱:۰۰

تمرین جنگ آینده

در چند روز گذشته جهان به ‌ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس شاهد یکی از منحصربه‌فردترین رزمایشات مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه در قالب سناریوهای آفند و پدافند با وسعت گسترده همراه با رویکرد هیبریدی بودند.

تمرین جنگ آینده

در چند روز گذشته جهان به ‌ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس شاهد یکی از منحصربه‌فردترین رزمایشات مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه در قالب سناریوهای آفند و پدافند با وسعت گسترده همراه با رویکرد هیبریدی بودند.

رزمایش ذوالفقار 99

به کارگیری تجهیزات نوین و کاملاً بومی در رزمایش ذوالفقار 99

حوزه تخصصی رزمایش نشان داد که نیروهای مسلح ایران قابلیت‌های بسیار پیچیده و اثرگذاریچند بعدی برای مقابله و ضربه به هرگونه تهدید احتمالی از سوی دشمنان خواهند داشت و آن را با دقت و در قالب تاکتیک‌ها و تکنیک‌های نوین پیاده‌سازی و تمرین می‌کنند. در همین رابطه یکی از اقدامات ویژه این رزمایش حضور نیروهای چهارگانه ارتش و اجرای تاکتیک‌های خاص و هم‌زمان علیه اهداف پیش‌بینی‌شده و به‌کارگیری تجهیزات نوین است که نشان از هماهنگی بسیار عالی درزمینهٔ صف، ستاد، فرماندهی مشترک ارتش و همچنین به کارگیری تجهیزات کاملاً بومی است.

همان‌طوری که پیام رزمایش از سوی فرمانده کل ارتش در پایان رزمایش مشترک بیان شد؛ دربردارنده این موضوع راهبردی است که این نیرو در حال پوست‌اندازی از رویکرد دفاعی به یک حالت تهاجمی هیبریدی بر اساس ضربه و نفوذ به حساس‌ترین نقاط دشمن می‌باشد که با انجام تمرینات مستمر آن را در قالب تکنیک‌های واکنش سریع پیاده‌سازی و برای اولین بار در رزمایش ذوالفقار 99 به اجرا درآمده است.

در این حین؛ هماهنگی ستادی و عملیاتی نیروهای درگیر در این مانور مشترک نیز حائز اهمیت بوده و به‌ درستی دیده شد که نیروهای تکاور دریایی، نیروی هوایی و چتربازان و یگان زرهی نیروی زمینی در یک‌زمان واحد و با هماهنگی فنی حساب‌شده نسبت به اجرای عملیات نفوذ به سواحل اقدام و به شیوه ترکیبی توانستند در وسعت گسترده اهداف را شناسایی و در کمترین زمان ممکن یک عملیات تاخت را انجام دهند.

رزمایش ذوالفقار 99

رزمایش ذوالفقار 99

رزم دریایی که از گذشته تا به امروز در پیشینه ایرانیان به‌عنوان یک میراث کهن وجود داشته اکنون به اشکال مختلف و در قالب سناریو های آفندی و پدافندی از سوی کارشناسان مطرح و عملیاتی می‌شود. اکنون در رزمایش مشترک ذوالفقار نشان داده شد که آمیختگی و ترکیب فنون جدید و موقعیت جغرافیایی توانسته نقش کلیدی در پیاده‌سازی مانورهایی در یک محیط عملیات ویژه به شمار آید.

اقدامات تأثیرگذار رزمایش مشترک ذوالفقار 99

افزایش وسعت مانور، قابلیت‌های مشترک نیروهای درگیر در رزمایشدر قالب تخصص و تجهیزات، تغییر رویکرد ارتش در برابر تهدیدات نوپدیدبه یک اقدام قاطعانه تهاجمی، نقطه زنی تجهیزات به کار گرفته‌شده سطحی و زیرسطحی همچون موشک کروز نصردر برابر اهداف دریایی، انجام عملیات نفوذ به ساحل و به کارگیری موشک ضد زره دهلاویه و بهره‌گیری از یگان‌های تک‌تیرانداز کالیبر نیمه سنگین تماماً رویکرد آفند هیبریدی را برای کارشناسان این حوزه مهم مطرح می‌ سازد و نشان می‌دهد که در آینده ما شاهد تحول عظیمی در مانورهای تخصصی در برابر هرگونه سناریو غافلگیرانه از سوی نیروهای مسلح به ویژه ارتش خواهیم بود.

از اقدامات تأثیرگذار این رزمایش که در باور بسیاری از تحلیلگران نظامی قدرت پیچیده، چند لایه و غافلگیرانه ارتش ایران را نشان می‌دهد شلیک موشک کروز ساحل به دریا با برد بیش از 200 کیلومتر بود که با موفقیت در عمق راهبردی دشمن به هدف اصابت کرد و توانست سرعت عمل وپاسخگویی کوبنده به هرگونه اقدام نظامی در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان را به‌خوبی نشان دهد.

لازم به ذکر است کاربرد چنین موشک‌هایی در تعداد بسیار زیاد کشتارگاهی عظیم برای ناوگان دریایی دشمن فرضی ایجاد کرده و آسیب جدی به تجهیزات و نفرات آنان خواهند رساند. لیکن ؛سرعت عمل به بروز هرگونه تهدید نیز موردتوجه بسیاری از ناظران قرارگرفته و به اذان بسیاری از آنان که در رسانه های بین المللی همچون شبکه راشا تودی،ار. تی وی اسپانیا و.. اظهار نظر کرده اند چنین عملکردی با وسعت گسترده از سوی نیروهای چهارگانه ارتش بسیار خاص و باورنکردنی است زیرا در حین انجام واکنش به بروز تهدید؛ عملیات تهاجم هیبریدی نیز در کمترین زمان ممکن به اجرا درآمده است.

حضور عملیاتی هواپیماهای بدون سرنشین 100 درصد ایرانی همچون پهپاد سیمرغ بر اساس مأموریت‌های تعیین شده از جمله " شناسایی و هدف زنی" از دیگر دستاوردهای کلیدی این رزمایش به شمار می‌رود که همراهی چنین تجهیزات برای پشتیبانی زمینی نیروهای درگیر در محیط جنگ نامتقارن را نشان می دهد که به گفته تحلیلگران بسیاربا اهمیت و حیاتی است.

رزمایش ذوالفقار 99

رزمایش ذوالفقار 99

درواقع بایستی این‌طور تشریح کرد که در این مانور مشترک پشتیبانی هوایی با توجه به نیازمندی نیروی زمینی و تفنگدار دریایی در کنار سواحل جهت ضربه به هرگونه اقدام دشمن به کار گرفته شد تا توانایی نیروهای درگیر در خط آفندی را در یک مطنقه وسیع دوچندان کند.

تمرین جنگ های آینده 

شناسایی دقیق و هم‌زمان از سوی پهپادها و ایجاد ارتباط چند سویه بایگان‌های تک‌تیرانداز ساحلی که دقت عمل آنان در فاصله 3 هزار متری نسبت به تجهیزات زرهی و موتوری در حدود 50 سانت تخمین زده می شود؛ یکی از اقدامات منحصربه‌فرد در این رزمایش یادشده که این قابلیت وجود دارد در آینده اثرگذاری ویژه‌ای بر روی مانورهای مشترک هیبریدی داشته باشد.

حال؛ به نظر می‌رسد ارتش قصد دارد با تغییر رویکرد و تنوع‌بخشی به تجهیزات و تسلیحات بومی خودبا بکارگیری جامعه نخبگان داخلی؛ نوع و شکل کاملاً جدیدی از فنون و تکنیک‌های نظامی نامتعارف و خاص را برای یک محیط کاملاً ویژه اجرایی سازد و از قابلیت صرفاً کلاسیک خود بهره گرفته به یک نیروی چندبعدی واکنش سریع تغییر استراتژی دهد. در این رزمایش چیدمان و اصول اجرایی بازی جنگ؛ نشان از شکل جدیدی از تمرین "جنگ‌های آینده" در برابر هرگونه تهدید از جانب دشمنان ایران دارد که در اقدامی غافلگیرانه، آفندی و کاملاً ویژه باز تعریف و عملی شده است.

محمد حسین قربانی

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
نظرات کاربران
  1. بسیار عالی ؛واقعا سطح رزمایش بسیار حرفه ای و راهبردی بود. درود بر ارتش

  1. با توجه به وضعیت منطقه خاورمیانه به نظر میرسه انجام رزمایش ها به اشکال مختلف می تونه قدرت ایران را به کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی نشون بده.ارتش همیشه مایه افتخار ایران زمین بوده و هست.

  1. حال کردم؛چقدر واقعی بود .باید مشت محکمی به امریکا بزنیم

  1. جنگ آینده؟؟؟ به نظر تحلیل جالبی هست و محیط تهدید رو خوب توضیح داده حالاچقدرش واقعیت داره خدا میدونه

  1. اخه به این هم می گن رزمایش ؛هنوز دارن از اسلحه ژ3 استفاده می کنن جای تاسف داره

  1. در رابطه با رزمایش باید بگم بحث زیاده اما بازهم در این شرایط ارتش خوب تونست توانمندی های خودش اراده بده اما تجهیزات خداوکیلی قدیمی هست یکم جدید بشه عالیه.بار اولم هست که اصلا رزمایش هیبریدی شندیم حدس میزنم که باید استراتژی نو در بین نیروهای مسلح باشه .به هرحال قدرت ایران مملکت ما بستگی به همین چیزها داره .

  1. آیا ما دنبال جنگ هستیم یا صلح؛در خصوص دیپلماسی صحبت کنید نه جنگ و درگیری .چرا از طرف ژنرال های ارتش در خصوص صلح در مانورها صحبت نمیشه ؟؟؟؟ من به نوبه خودم از جنگ متنفرم اما ما میتونیم پیام صلح به کشور های منطقه بدیم به نظرم چیزی از جنگ و خونریزی واسه ما در نمیاد .

  1. اگه در خصوص مانورهای ارتش در سطح دریا هوا و زمین تحلیل های نظامی و راهبردی اینچنین ارائه بشه میتونیم به خوبی در خصوص آینده مملکت به نتیجه درستی برسیم .ارتش نماد افتخار ایران و ایرنیان

  1. بهتر بود روی سیاست های کلان دولت هم بحث می شد.استراتژی هیبرید از کجا زده بیرون ؛یکم توضیح داده بشه بد نیست.روی هم رفته تمامی رزمایش ها جذابیت های خاص خودش داره

  1. به نام خدا تحلیل جالب ،جذاب و حساب شده ای هست. البته مانورهای ارتش کلا کارشده و دقیق انجام میشه و در زمان کنونی خوب و با سرعت عمل مناسبی انجام شد.عکس العمل ترکیبی هم اصطلاح جدیدی هست که تا حالا نشنیده بودم

  1. در هر زمان که از لحاظ سیاسی کم و کاستی وجود داشته باشه این رزمایش ها کمک می کنه و میتونه واسه آمادگی قبل از جنگ مفید باشه

  1. فکر کنم داریم خوب پیش میریم و باید آمریکا و اسراییل در تنگه هرمز نابود کنیم .

  1. بنده سربازی در ارتش خدمت کردم و واقعا روزهای خوبی رو برام به یادگار گذاشت.کار این دلارمردان بسیار سخت و دشوارهست مخصوصا وقتی وارد یک رزمایش میشن؛خدایی کار بسیاری سختی دارند واسه حفظ این وطن و سرزمین.خداوند حفظشون کنه

پربیننده‌ترین اخبار تحلیل هیبریدی
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل هیبریدی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 29 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!