شنبه، 29 ارديبهشت، 1403 | Saturday 18th of May 2024
۰۵:۴۳
تحلیل بین الملل - کد خبر : 1518
چهارشنبه، ۱۱ دي، ۱۳۹۸ - ۹:۰۰

اهمیت ژئوپلتیک و استراتژیک پایگاه‌ حشد الشعبی که هدف حمله واشنگتن قرار گرفت

چرا در میان انبوهی از پایگاه‌ها و بانک اهداف ممکن برای حمله، پایگاه «کتائب حزب الله» در شهر «القائم» هدف حملات هوایی جنگنده‌های آمریکایی قرار گرفت؟

اهمیت ژئوپلتیک و استراتژیک پایگاه‌ حشد الشعبی که هدف حمله واشنگتن قرار گرفت

چرا آمریکا شهر «القائم» را برای حمله به پایگاه‌های حشد الشعبی انتخاب کرد؟

در پی حمله مشکوک خمپاره‌ای به پادگان موسوم به کی‌وان (K1) آمریکا در عراق و کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی، انتظار می‌رفت که واشنگتن به واکنش متقابل دست بزند؛ اما چرا در میان انبوهی از پایگاه‌ها و بانک اهداف ممکن برای حمله، پایگاه «کتائب حزب الله» در شهر «القائم» هدف حملات هوایی جنگنده‌های آمریکایی قرار گرفت؟ 

شهر «القائم» فاصله قابل توجهی با محل جغرافیایی پادگان K1 دارد. شهر القائم در نقطه مرزی سوریه و در منتهی الیه مرزهای غربی استان سنی‌نشین الانبار قرار دارد؛ اما پادگان  K1 در استان کرکوک و در مناطق مرزی (محل اختلاف) میان اقلیم کردستان و مناطق تحت سیطره دولت مرکزی (بغداد) واقع شده است.

منطقی است که تصور کنیم پنتاگون برای تعیین پایگاهی که هدف حملات قرار می‌گیرد، ابعاد مختلفی را در نظر دارد.

پایگاه کتائب حزب الله در شهر القائم

با توجه به فاصله قابل توجه پادگان K1با القائم، باید دنبال توجیه‌های قابل استناد نظامی گست تا علت انتخاب پایگاه کتائب حزب الله در شهر القائم روشن گردد.

پایگاه کتائب حزب الله در شهر القائم

عمده‌ترین این دلایل عبارتند از:

1. از همان ابتدای آزادسازی القائم از اشغال داعش، پنتاگون مخالف جدی حضور حشد الشعبی در این شهر بود و اصرار داشت تنها ارتش عراق و پلیس اتحادیه در این شهر مرزی حضور یابند! در همین راستا دو بار پایگاه‌های بسیج مردمی عراق را در این شهر بمباران کرده بود و بمباران دو روز قبل، سومین حمله آمریکا در این شهر بوده است. 

علت مخالفت آمریکا با حضور حشد الشعبی، نگرانی بابت شکل‌گیری کریدور ارتباطی تهران تا مدیترانه، بیروت و بلندی‌های جولان است.

در واقع تهران برای ارتباط زمینی با مرزهای سرزمین‌های اشغالی و دریای مدیترانه، از شهرهای مرزی «القائم» (عراق) و «البوکمال» (سوریه) استفاده می‌کند و آمریکا می‌خواست نیروهای وابسته به محور مقاومت را از شهر القائم بیرون کند تا مانع شکل‌گیری این کریدور شود.

پادگان بزرگ عین الاسد

2. شهر القائم به دو پادگان آمریکا نزدیک است و از این منظر تهدیدی برای واشنگتن به حساب می‌آید. در غرب استان الانبار، آمریکا پادگان بزرگ «عین الاسد» را در اختیار دارد که بزرگ‌ترین پادگان ایالات متحده در عراق محسوب می‌شود. از سوی دیگر در جنوب شرقی سوریه و نزدیکی مرزهای اردن و عراق نیز پادگان بزرگی را در منطقه «تنف» بنا کرده است. موقعیت جغرافیایی شهر القائم به صورتی است که می‌تواند تحولات این دو پادگان و حتی خودروها و افراد عبوری به پادگان عین الاسد را رصد کند.

واضح است که برای واشنگتن، پذیرش این امر بسیار ناگوار بوده و بخواهد از هر فرصتی برای تضعیف حشد الشعبی در القائم استفاده کند.

3. از نظر امنیتی شهر القائم جایگاه بسیار مهمی در زمینه تأمین امنیت مرزهای عراق و مبارزه با داعش دارد. داعش برای بقای خود هنوز هم از بیابان‌های میان سوریه و عراق استفاده می‌کند و در این میان شهر القائم به عنوان یک پایگاه مهم نقش مرکز هماهنگی و پشتیبانی را برای مرزبانان در مناطق بیابانی دارد. اگر واشنگتن بخواهد از داعش به عنوان برگه‌ای امنیتی در معادلات عراق استفاده کند، نمی‌تواند نسبت به پایگاه حشد الشعبی در القائم بی‌تفاوت باشد.

4. در میان گروه‌های مختلف حاضر در حشد الشعبی، آمریکا گروه موسوم به «کتائب حزب الله» را برگزید؛ زیرا این سازمان نظامی از نظر تسلیحات و انضباط در زمره مهم‌ترین و اصلی‌ترین گروه‌های حشد الشعبی محسوب می‌شود. این گروه از نظر همگامی با تهران نیز بیش‌ترین هماهنگی را با جمهوری اسلامی ایران دارد.

علیرضا مجیدی

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 29 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!